Recensie

Een spel met nul procent geluk

Bordspel

Met de feestdagen in aantocht bespreekt Lucas Brouwers deze week bordspellen. Vandaag: Captains of the Golden Age

foto NRC

Licht het anker, hijs de zeilen! In bordspel Captains of the Golden Age vaar je als zeventiende-eeuwse kapitein de wereldzeeën over. Thuis kunnen we geen genoeg krijgen van het geplunder en het ruime sop. Ja, Captains is een blijvertje.

Captains of the Golden Age is bedacht én uitgegeven door de Nederlandse spellenmakers Niek Jansma en Dick Severs. Ze sprokkelden zelf het geld voor de productie en distributie bij elkaar: via crowdfunding-website Kickstarter haalden ze 25.000 euro op.

Doel van het spel is om peper te verschepen van ‘de Oriënt’ aan de ene kant van het ronde spelbord naar een niet nader te noemen ‘republiek’ (oranje gekleurd) aan de andere kant. Daartussen liggen eilanden waar de handelswaren rum, hout, linnen en koper kunnen worden ingeladen.

De oriënt en republiek zijn de rustpunten van het spel. Hier kan je niet aangevallen worden en mag je je schip opwaarderen. Wil je meer kanonnen of meer bemanning? Extra zeilen of meer laadruimte? Elke uitbreiding maakt je schip sneller, gevaarlijker of ruimer.

Op de open zee loert het gevaar. Concurrenten kunnen je enteren om je lading te stelen of ze kunnen je aanvallen met kanonnen. De spanning is vooral te snijden als iemand de kostbare peper inlaadt. Zelfs piraten met grote mond worden poeslief als ze peper verschepen. Schipper-mag-ik-overvaren – alsjeblieft?

Het spelbord zit behoorlijk slim in elkaar. Het nut van de buitenste vakjes zee zagen we eerst niet zo, totdat iemand bliksemsnel en buiten het vaarwater van anderen een lading peper overzette. Aha!

Captains is een eerlijk spel. Of, zoals de makers zeggen, een spel met „nul procent geluk”. Dat wil zeggen zonder de willekeurigheid van dobbelstenen of kaartenstapel. Dat is heerlijk voor slimme strategen die vooruit willen denken.

Ze worden geholpen door de op zich simpele regels. Als je zeilen aan flarden geschoten worden, is dat gewoon omdat de tegenstander meer kanonnen heeft dan jij. En wordt je lading gestolen? Dan had je tegenstander meer bemanningsleden (één gestolen vracht voor elk bemanningslid).

Thuis hebben we de perfecte strategie nog lang niet gevonden. In het spannendste potje dat we speelden, ging het aanvankelijk de kapitein met het snelste schip voor de wind. Maar halverwege hadden de kapiteins met de meeste kanonnen het voor het zeggen. En uiteindelijk won juist de kapitein die koos voor de meeste laadruimte.