Gijs van Dam klaagt bij media-organisaties na beschuldigingen van seksueel misbruik

DWDD, RTL en producent Fremantle Media zouden zonder eigen onderzoek partij hebben gekozen voor Jelle Brandt Corstius.

Jeroen Pauw, Gijs van Dam en advocaat Peter Plasman in 'Pauw' (BNNVARA)

De van seksueel misbruik beschuldigde tv-maker Gijs van Dam heeft via zijn advocaat klachten ingediend tegen De Wereld Draait Door (DWDD), BNNVARA, RTL en Fremantle Media, destijds producent van talkshow Barend & Van Dorp. Dat bevestigen de organisaties na berichtgeving in De Telegraaf.

Van Dam eist van BNNVARA en DWDD excuses omdat presentator Matthijs van Nieuwkerk hem in de uitzending „een smeerlap” zou hebben genoemd. Ook heeft de redactie van DWDD volgens Van Dam onzorgvuldig gehandeld.

In de uitzending, vorige maand, vertelde presentator Jelle Brandt Corstius in het begin van zijn carrière, als stagiair bij Barend & Van Dorp, seksueel te zijn misbruikt, zonder de naam van zijn verkrachter te noemen. Hij schreef daarover een artikel op de voorpagina van Trouw. Van Dam, die later in Pauw bekendmaakte de beschuldigde te zijn, ontkent dat sprake was van een verkrachting. Hij sprak in de talkshow van „een standrechtelijke executie” in de media, „zonder vorm van proces, op basis van een gelogen verhaal”.

Juristen lieten zich kritisch uit over de berichtgeving over de zaak, die volgens hen niet in de media maar in de rechtbank uitgevochten zou moeten worden.

Een woordvoerder van BNNVARA zegt dat het woord ‘smeerlap’ geen kwalificatie of mening van Matthijs van Nieuwkerk betrof. Van Nieuwkerk citeerde een door Brandt Corstius in Trouw gebruikte term.

De redactie van DWDD valt niks te verwijten, aldus de woordvoerder. „Wij zijn er van overtuigd dat de makers binnen de context van dit programma – waar het gesprek van de dag gevoerd wordt – zorgvuldig hebben gehandeld. Wij zullen dit vanzelfsprekend onderbouwd aan de raadslieden van Gijs van Dam laten weten.”

Een woordvoerder van RTL bevestigt de brief van de advocaat te hebben ontvangen, maar wil voorlopig geen commentaar geven. „We bekijken hoe we erop gaan reageren.” Ook Fremantle Media heeft een brief van de advocaat van Van Dam ontvangen, maar zal hier bij monde van een zegsman „geen verdere mededelingen over doen”.

RTL en Fremantle, oud-werkgevers van beide mannen, worden volgens De Telegraaf ervan beschuldigd zonder eigen onderzoek partij gekozen te hebben voor Brandt Corstius. Ook zou Van Dam RTL, Fremantle, BNNVARA, Van Nieuwkerk en Frits Barend aansprakelijk stellen voor de geleden schade als gevolg van de mediastorm waarin hij belandde.

Van Dams advocaat Marjan Euverman wilde maandag geen commentaar geven over de klachten van haar cliënt. Haar cliënt deed vorige maand aangifte tegen Brandt Corstius van smaad en laster. Die heeft daarop aangifte gedaan van verkrachting.

    • Reinier Kist