YouTube verliest reclames om misbruik kinderfilmpjes

Schaars geklede kinderen

Uit onderzoek blijkt dat gebruikers seksueel getint commentaar konden blijven geven op filmpjes met schaars geklede kinderen.

Enkele grote adverteerders stoppen tijdelijk met reclames op YouTube nadat is gebleken dat hun reclame te zien was bij filmpjes met schaars geklede kinderen. De Britse krant The Times en de BBC onthulden vrijdag dat gebruikers op grote schaal seksueel getint commentaar leverden op zulke filmpjes. Onder andere Mars, Hewlett-Packard, Lidl en Deutsche Bank willen stoppen met advertenties.

Veel filmpjes en seksueel getinte reacties bleven online, ook al maakten gebruikers er melding van. In het commentaar delen gebruikers links naar websites met kindermisbruik. Het gaat bijvoorbeeld om beelden van jonge meisjes die zichzelf filmen in ondergoed, tijdens het doen van een spagaat, tandenpoetsen of rollend in bed. Advertenties zijn via dergelijke filmpjes naar schatting miljoenen keren gezien.

De inkomsten van advertenties bij filmpjes deelt YouTube met makers. De meeste filmpjes die The Times onderzocht, werden door kinderen zelf gedeeld. YouTube heeft een systeem om seksueel getint commentaar bij filmpjes met kinderen te melden, maar dat zou volgens de BBC al meer dan een jaar niet goed werken.

Volgens The Times kunnen pedofiele gebruikers makkelijk kinderfilmpjes vinden door te zoeken met zoektermen in het Russisch. Het algoritme van YouTube is zo opgezet dat automatisch doorverwezen wordt naar vergelijkbaar beeldmateriaal, zoals kleuters in bad. Volgens YouTube is er geen sprake van een technisch probleem en wordt „de overgrote meerderheid” van meldingen binnen 24 uur behandeld. (NRC)

Economie: IT-special