In de rij voor bier met bourbonsmaak

Bier Het uiterst zeldzame Amerikaanse Bourbon County Brand Stout-bier was vrijdag één dag te koop in Nederland.

Tom Fahey had zijn vriendin Amber meegenomen zodat ze twee flesjes konden kopen. Uit angst voor handelaars was er een limiet van één fles per persoon. Foto Remco Koers

Onder bierfanaten ging het vrijdag even nergens anders over: een van de meest begeerde bieren ter wereld is tijdelijk te koop in Nederland. Een bier dat zo gewild is dat de eerste belangstellende zich al om 6.30 uur in de kou en miezerregen meldde voor een plekje in de rij. Pas 4,5 uur later ging de winkel open.

Eerlijk is eerlijk: ze hadden het drukker verwacht, vrijdagochtend. In Chicago staat bij de jaarlijkse lancering van het bier vaak al een dag van tevoren een rij van ruim duizend man. Op zaterdag is vrijwel ieder flesje via de officiële kanalen wereldwijd uitverkocht. Wie achter het net heeft gevist, kan er alleen nog aan komen door een ander zeldzaam bier uit te ruilen, of woekerprijzen te betalen. En dat voor een bier dat in het beste geval 20 euro voor een kleine halve liter kost.

Om 11.00 uur gingen de deuren van de winkel open. Het bier was in de loop van de middag al uitverkocht. Foto Remco Koers
Dennis Miltenburg had voor de zekerheid ook een flesje online besteld. Hij is van plan ze te delen met biervrienden. Foto Remco Koers
Gerard van der Weide stond als tweede in de rij. “Het is natuurlijk zonde als je als nummer 101 aankomt.” Foto Remco Koers
De eerste tien wachtenden kregen een goodiebag. Foto Remco Koers

Bourbon County

De ster van de dag is Bourbon County Brand Stout, of BCBS. Een gitzwarte imperial stout van brouwerij Goose Island, acht tot vijftien maanden gerijpt op gebruikte eikenhouten vaten uit bourbonstokerij Heaven Hill, in Kentucky. Wie een flesje in handen krijgt, wordt aangeraden het bier nog een of twee jaar in de kelder te laten rijpen. Een bier voor bij het haardvuur, met donkere tonen van rook, karamel en eikenhout.

De Bierkoning in Amsterdam is de enige winkel op het Europese vasteland die het bier vrijdag in de schappen had staan. Zo’n honderd flesjes. Daarna is het weer een jaar wachten op de volgende partij.

Black Friday

De brouwerij uit Chicago presenteert Bourbon County ieder jaar op Black Friday, de vrijdag na Thanksgiving. De lancering trekt in verschillende steden in de VS honderden belangstellenden. De eigenaar van de brouwerij, biergigant AB InBev, lijkt die traditie nu ook naar Nederland te willen transplanteren. Een marketingactie die de speciaalbierliefhebber, meestal toch niet gediend van de praktijken van grote bierconcerns in het geval van BCBS schoorvoetend voor lief neemt.

De enorme hype rond Bourbon County is deels te verklaren door de schaarste, maar ook de geschiedenis en de kwaliteit van het bier spelen een rol, zegt Kevin ’t Hardt van De Bierkoning. BCBS was bij de introductie het eerste commercieel gebrouwen bier dat gerijpt werd op bourbonvaten.

Barrel aged

Vatgerijpte bieren, beter bekend als barrel aged of BA, horen tot de absolute lievelingen van bierdrinkers. Voor één flesje wordt zonder schroom 10 euro of een veelvoud daarvan neergelegd. De stijl domineert iedere ranglijst op de grote bierrecensiewebsites. Ook versies van Nederlandse brouwers, zoals de Hel & Verdoemenis Bourbon BA van De Molen of de Oak Aged-bieren van La Trappe, zijn geliefd. De verschillende jaargangen en varianten Bourbon County staan steevast in de top-50 van hoogst gewaardeerde bieren; bij de populaire app Untappd zelfs op plek één tot en met vier.

Ze hebben het bier in Amsterdam een enkele keer in de winkel gehad, vertelt ’t Hardt. Bijvoorbeeld dankzij Amerikanen die het willen ruilen voor zeldzaam bier uit Europa.

Kevin ’t Hardt met de hele voorraad voor de dag. Foto Remco Koers

Geleerd van de infectie

Terwijl binnen de bierverkopers hun proefglaasjes Bourbon County in hun handen opwarmen tot de perfecte drinktemperatuur (16 graden), warmt buiten Dennis Miltenburg (21) zijn handen aan de gratis koffie. Hij heeft een briefje met nummer 1 op zak, omdat hij als eerste op de stoep stond. „Ik had een iets grotere rij verwacht.” Miltenburg heeft Bourbon County eerder gedronken, een fles uit het beruchte rampjaar 2015. Door een infectie met een melkzuurbacterie zaten veel kopers met bedorven bier. Miltenburg had geluk. Met zijn flesje was niets aan de hand.

Toch speelde de kwestie ook dit jaar weer op bij de brouwerij. Goose Island paste na de infectie zijn productiemethode aan en voerde scherpere kwaliteitscontroles in. Mede daardoor werd dit jaar een van de zeven aangekondigde Bourbon County-varianten ingetrokken. De Reserve Barleywine, uitsluitend bestemd voor de Amerikaanse markt, werd na twee jaar rijpen op 35 jaar oude vaten afgekeurd door de brouwmeester. „De smaak was niet hoe wij hem wilden hebben”, blogde Jared Jankoski half oktober. „Geloof me, we balen net zo hard als jij. Nou ja. Harder.”

Nog voor de avond valt, zijn de in Amsterdam beschikbare flessen uitverkocht. Ook bij de webwinkel van AB InBev, Hopt, is het bier niet meer te krijgen. Laatste hoop is de BeerTemple, een Amerikaans speciaalbiercafé in het centrum van Amsterdam. Maar ook daar is maar één vaatje beschikbaar. Voor de rest zit er niets anders op dan wachten tot volgend jaar, op een nieuwe Black Friday.

Jonny Tyson werkt normaal via ZX Ventures, onderdeel van AB InBev, voor Goose Island in Londen. Foto Remco Koers
De Bourbon County-reeks wordt ieder jaar op Black Friday gepresenteerd. Foto Remco Koers
De Bierkoning had vrijdag zo’n honderd flesjes beschikbaar. Foto Remco Koers

    • Bastiaan Nagtegaal