In beeld

Black Friday: de kunst van het consumeren

Black Friday is een Amerikaanse winkelfeestdag waarbij de kunst van het consumeren gevierd wordt. De 'traditie' is inmiddels overgewaaid naar de rest van de wereld. Ook in Nederland proberen winkels hun omzet te stuwen door het omarmen van Black Friday.
Black Friday, de vrije dag na Thanksgiving, is dé shopdag in Amerika. Bedrijven springen erop in met forse kortingen. Foto Filip Singer/EPA
Amerikanen slaan op Black Friday traditioneel alvast cadeaus in voor de feestdagen. Foto Andy Rain/EPA
Black Friday is het begin van een belangrijke maand voor de retailsector, waarvan de bedoeling is dat winkels in de zwarte cijfers eindigen. Foto Andrew Kelly/Reuters
De trend is inmiddels ook overgewaaid naar Nederland, ook al kennen we hier geen Thanksgiving. Foto Bart Maat/ANP
Ook in andere wereldsteden doen winkels aan Black Friday, zie hier Londen. Foto Ben Stansall/AFP
In Sao Paolo wordt ook aan Black Friday gedaan en niet zo zuinig. Foto Paulo Whitaker/Reuters
In Amerika is het gebruikelijk dat mensen vanwege de forse kortingen echt al voor opening een rij vormen. Foto Larry W. Smith/EPA
Vorig jaar werd er op Black Friday voor 6,8 miljard dollar (5,7 miljard euro) geconsumeerd door Amerikanen. Foto Timothy A. Clary/AFP
Mensen bij Macy's in New York kunnen niet wachten om te gaan winkelen. Foto Andrew Kelly/Reuters
Rode winkelwagens in Chicago. Foto Kamil Krzaczynski/Reuters
Black Friday gaat zelfs niet aan Griekenland voorbij. Foto Orestis Pamagiotou/EPA
In Kiev grijpt een kritisch lid van Femen, de feministische activistische beweging, Black Friday aan om te protesteren tegen president Petro Poroshenko, die eigenaar is van de winkel Roshen waarin ze staat. Foto Sergey Dolzhenko/EPA