Recensie

Weinig om je aan te vergapen

Collectie Moderedacteur verwacht iets speciaals bij een nieuw, stenen warenhuis. Maar bij Hudson’s Bay is veel veilig en doorsnee.

Consumenten nemen op de openingsdag een kijkje in de vestiging aan het Rokin. Foto Bas Czerwinski/ANP

Metz & Co, Maison de Bonneterie, V&D, de Nederlandse vestigingen van Marks & Spencer: allemaal zijn ze recentelijk verdwenen. De Bijenkorf nam afscheid van vijf van de twaalf filialen. Ook veel kleinere ‘multibrand’-modewinkels hebben hun deuren moeten sluiten. Onlinewinkels, Zalando met zijn ongelooflijk grote aanbod voorop, doen het daarentegen uitstekend.

Je moet wel met iets heel speciaals komen, zou je denken, als je in dit klimaat een nieuw, stenen warenhuis opent. En al helemaal als dat er meteen tien zijn, en er als het goed is volgend jaar nog vijf bij komen. Een, zoals dat heet, experience bieden, en bijzondere dingen verkopen.

Hudson’s Bay heeft, zoals vrijwel alle warenhuizen tegenwoordig, vooral mode, damestassen en -schoenen en cosmetica, maar je kunt er ook beddengoed, speelgoed, servies, keukenspullen, sieraden, kerstversiering en kinderkleding vinden.

De mode is vooral van bekende merken als Tommy Hilfiger, Scotch & Soda, Denham, Karl Lagerfeld, King Louie, Filippa K, G-Star Raw, Marc Cain. Duurder dan Zara, goedkoper dan het echte designersegment. Het aanbod verschilt per filiaal. Ik bezocht de vestigingen in Amsterdam en Leiden. Amsterdam, dat maar liefst vier panden omvat, zet duidelijk hoger in. De winkel is, zoals tegenwoordig bijna altijd het geval is, ingedeeld per merk. Nadeel daarvan is dat je daardoor zelden verrast wordt – als een merk niet aanspreekt loop je er minder snel naartoe.

Er zijn prima spullen te koop bij Hudson’s Bay, zoals de veganistische tassen van Matt & Nat, goede panty’s, sokken en lingerie, in Amsterdam hippe vrouwenmode van Opening Ceremony en de tweede lijn van het eigenzinnige Maison Margiela, MM6. Ook de mannenafdeling in Amsterdam valt niet tegen: ingetogen, maar smaakvolle kleding.

Maar het merendeel van wat je op de modeafdelingen tegenkomt is erg veilig, doorsnee, vaak op het fletse af. Dat zijn in de praktijk ongetwijfeld de dingen die het het beste doen – het is vast geen toeval dat in Leiden twee van de meest uitgesproken stukken, een mannen-onesie van joggingstof en een vloerlange zwarte jurk met pailletten, zijn afgeprijsd – maar in een warenhuis als dit verwacht je af en toe iets spectaculairs tegen te komen om je aan te vergapen, ook als je daarna tot de aanschaf van iets veel gewoners overgaat. Er is ook weinig te vinden dat je niet ook gemakkelijk elders kunt vinden, vooral online. Sterker: de kleding van bijvoorbeeld Polo Ralph Lauren en MM6 zijn bij de eigen onlinewinkel van Hudson’s Bay niet eens te koop.

Schoenenafdeling in een filiaal van Hudson’s Bay in Amsterdam. Foto’s zijn gemaakt tijdens de persopening. Foto Koen van Weel/ANP
De Canadese warenhuisketen opende in september haar eerste Nederlandse vestiging in Amsterdam. Foto Koen van Weel/ANP
De komst van het warenhuis naar Nederland werd groots gevierd. Foto Koen van Weel/ANP
Twee maanden na opening is er weinig over van de feeststemming. Verschillende van de dit najaar geopende locaties draaien onder de verwachte omzet. Foto Koen van Weel/ANP

Teksten als muurversiering

De inrichting doet niet veel om het aanbod omhoog te tillen. De geslaagdere elementen – rekken en ronde kamerschermen van hout, de ‘open’ industriële plafonds in Amsterdam – worden tenietgedaan door would-be hipsterdecoratie als ‘trendy’ kamerplanten, stolpflessen met lege koffiebekers erin, ambachtelijk bier, en – uiteraard– opgehangen fietsen. Al even uitgekauwd zijn de teksten als muurversiering: ‘Shoes speak louder than words’, ‘I’m a bag lady’, ‘Wild at heart’, ‘Don’t be like the rest’, et cetera.

De keren dat ik in de winkels kwam was het vrij tot erg leeg, en zag ik maar zelden iemand iets afrekenen. Pijnlijke getuigen van die on-drukte zijn de stukken die speciaal en in genummerde, gelimiteerde oplage voor de opening werden gemaakt door (mode)ontwerpers en modehuizen als Edwin Oudshoorn (geborduurde satijnen feestjurk, 780 euro) en Karl Lagerfeld (katoenen shopper, 39 euro) in de preppy huiskleuren rood, geel, blauw, groen. Ze lijken er nog allemaal te hangen.

Je mag hopen dat Hudson’s Bay snel een beetje opwinding en volk de winkels in krijgt. Voor je het weet zijn er weer minstens tien H&M’s bij in Nederland.

Lees ook het achtergrondartikel bij deze recensie: Echt druk wil het nog niet worden bij Hudson’s Bay