Recensie

Met Kaitlyn Aurelia Smith op kleurrijke trip

Pop Geluid en visuals zijn perfect gesynchroniseerd bij Kaitlyn Aurelia Smith waardoor je als vanzelf de wonderlijke onderwaterwereld waarin Smith zelf lijkt rond te zweven.

De bovenste zaal van de Melkweg puilt uit als Kaitlyn Aurelia Smith met het intro van haar onlangs verschenen album The Kid begint. De hippieproducer uit Los Angeles houdt keurig de volgorde van de nummers op het album aan, terwijl Barbapapa-figuren in pasteltinten bollen op de achtergrond. Dit keer heeft ze niet de Buchla-synthesizer mee die de hoofdrol speelde op EARS (2016) en de EP die ze opnam met pianist Suzanne Ciani, maar een moderne, minder breekbare modulaire synthesizer. Daarnaast bespeelt ze een stuk of vier touchpads, toetsen en een laptop terwijl ze met vervormde stem zingt. Live speelt ze de nummers sneller en bijna zonder pauzes, waardoor je in een vrije flow terecht komt. Tijdens ‘To Follow & Lead’ draait ze haar lichaam mee op het geplonk van de marimba-drums, half hippie, half yogalerares.

‘Until I Remember’ klinkt live geprononceerder, met meer bas en dat is ook prettig. Geluid en visuals zijn perfect gesynchroniseerd waardoor je als vanzelf de wonderlijke onderwaterwereld of buitenaardse bubbel inglijdt waarin Smith zelf lijkt rond te zweven. Soms zie je amoebes en lichtgevend koraal, dan weer zie je regenboogfractals voorbijrazen. Op driekwart van haar set valt het scherm zwart. Je hoort niets meer dan de oehoe’s en het vogelgekwetter uit ‘Who I am Why I am Where I am’, dat een sonische verbeelding lijkt van haar jeugd op het geïsoleerde eiland Orcas Island. Het is een prachtig moment van verstilling in de donkere kleine zaal waarin het geluid kraakhelder klinkt. Daarna gaat het tempo meteen omhoog. Ze speelt complexe composities strak en maakt geen hoorbare fouten, alleen de bas is soms wat overstuurd. Hoe lyrischer de muziek, hoe overdadiger de caleidoscopische patronen. Soms wordt het bijna te zoet, zeker met al dat roze. Maar live schept Smith echt een eigen universum.