John de Mol zou wel wat steun willen van het kabinet

Mediabedrijven

Talpa Network, de nieuwe naam van John de Mols mediabedrijf, wil concurreren met Google en Facebook. De Mol investeert in digitale activiteiten en hekelt het „passieve” mediabeleid van het kabinet.

John de Mol tijdens de presentatie van de plannen van Talpa in het DeLaMar Theater. Foto Kippa/ANP

Seizoenspresentaties van de tv-zenders van SBS gingen vroeger louter over nieuwe tv-programma’s. Welke speelfilms ging Veronica uitzenden tijdens de Meimaand Filmmaand? Van welke restaurants ging presentator Rob de Geus de hygiëne controleren? En een paar jaar geleden domineerde toenmalig bestuursvoorzitter Peter de Mönnink de presentaties met zijn brede visie op alle veranderingen in de tv-sector.

Maar donderdagavond, in het DeLaMar Theater in Amsterdam, was alles anders. Het was niet alleen de presentatie van SBS 6 en de andere zenders van de groep. Het was vooral de presentatie van de toekomstplannen van Talpa.

Met grote ambities en veel beloften introduceerde John de Mol donderdagavond zijn vernieuwde mediabedrijf. Met televisiezenders, want De Mol is sinds april van dit jaar de enige eigenaar van SBS. Hij kocht mede-aandeelhouder Sanoma uit voor 237 miljoen euro. En met radiostations. De Mol heeft met Radio 538, Sky Radio, Radio Veronica en Radio 10 de belangrijkste zenders van Nederland in eigen hand. Tv-producent Talpa Media (The Voice, Utopia, Ik Hou Van Holland) is sinds 2015 overigens niet meer van De Mol, maar van het Britse ITV.

„Met tv en radio heeft Talpa een sterke basis”, zei De Mol in Amsterdam. „Maar online moet het nog beter.” Digitaal loopt SBS nog steeds behoorlijk achter op de publieke omroep, RTL (Videoland) en zeker Netflix. Alleen de wedstrijden van de Champions League trekken behoorlijk wat onlinekijkers naar SBS’ videodienst KIJK.nl. Nieuwsrubrieken Hart van Nederland en Shownieuws moeten ook snel ‘digitaler’ worden, aldus Talpa.

VakantieVeilingen

En mede daarom kondigde De Mol ook de overname aan van Emesa. Dat internetbedrijf is bekend van de websites VakantieVeilingen.nl en ActieVanDeDag. Emesa beschikt bovendien over profielen van 5 miljoen klanten: een digitale goudmijn voor Talpa. Dergelijke consumentengegevens, binnenkort verzameld in Talpa’s Smart Data Platform, moeten de kern van de digitale activiteiten gaan vormen. Wie zijn klanten kent kan ze immers meer, beter en persoonlijker van dienst zijn.

Talpa neemt Emesa voor een onbekend bedrag over van Dasym, de investeringsmaatschappij van De Mols (voormalig) financieel adviseur Frank Botman. In 2014 ging nog het gerucht dat Botman Emesa zou willen samenvoegen met internetactiviteiten van Telegraaf Media Groep. De Mol had toen nog circa 20 procent van de aandelen TMG, nu bijna 30 procent.

Geen TMG

Bij een vernieuwd bedrijf hoort een nieuwe naam, aldus De Mol. „We waren er snel uit: Talpa Media Group. Maar toen bleek de afkorting al in gebruik.” Gelach in de zaal om de voor hemzelf wrange grap van De Mol. Hij verloor de afgelopen maanden de strijd om de Telegraaf Media Groep (ook TMG) van Mediahuis, tevens eigenaar van NRC.

De echte nieuwe naam voor De Mols verzameling van mediabedrijf luidt nu: Talpa Network. En zo presenteerden de dochterbedrijven zich ook. Het netwerk van De Mols (digitale) mediabedrijven moet de strijd aangaan met tech-giganten als Google en Facebook. „Talpa Network moet een sterk alternatief vormen. Met Nederland als thuismarkt, niet als kleine vestiging van een multinational.”

Kritiek op kabinet

De Mol hekelde gisteren het nieuwe kabinet dat volgens hem weinig oog heeft voor de hevige concurrentie die Nederlandse mediabedrijven hier ondervinden van Amerikaanse internetreuzen. „Het is om je groen en geel aan te ergeren.”

Het kabinet schrijft volgens De Mol in het regeerakkoord alleen over een stevige publieke omroep, constateert verder dat de tech-bedrijven de Nederlandse markt domineren, maar stelt „niet één maatregel” voor om Nederlandse bedrijven te helpen. „Het kabinet kijkt passief toe hoe buitenlandse bedrijven de Nederlandse kaas van ons brood eten.”

En we staan nog maar aan het begin, aldus De Mol. „Na de Amerikanen komen de Chinese tech-bedrijven als Alibaba en Tencent.”

80.000 amateurwedstrijden

Digitale plannen genoeg, donderdag in het DeLaMar. Zo willen Talpa en de KNVB vanaf volgend jaar heel veel wedstrijden uit het amateurvoetbal gaan uitzenden. Circa 80.000 om precies te zijn, van eerste elftallen tot pupillen en veteranen. Volledig geautomatiseerd, met slimme cameratechniek om de bal te volgen, moeten voetbalfans live wedstrijden kunnen kijken en fragmenten kunnen delen. Zo kunnen opa en oma toch dat doelpunt van hun scorende kleindochter zien.

De eerste ‘camerapaal’ wordt binnenkort geïnstalleerd bij een club. Welke wilde Talpa donderdagavond nog niet zeggen. Na de zomervakantie van volgend jaar moeten honderd clubs meedoen.

‘Hé JUKE’

Talpa’s digitale ambities zie je ook bij muziekdienst JUKE. „We willen radio opnieuw uitvinden”, zei Talpa’s technisch directeur Hylke Sprangers in Amsterdam. JUKE is een radio/ muziek-app – met nu 40 miljoen liedjes – die je met je stem moet gaan bedienen. „Hé JUKE”, roept de man in het promotiefilmpje in de auto alsof hij praat tegen een spraakdienst van Apple, Google of Amazon. „Geef mij de files op mijn vaste route. Hé JUKE, het nieuws, maar zonder het weer. De top-10 van Radio Veronica.”

Tv, radio, data, e-commerce. Wat ontbreekt is een digitaal nieuws- en entertainmentplatform. „Ja”, zei bestuursvoorzitter Pim Schmitz van Talpa Networks na afloop van de presentatie. „Zo had De Telegraaf in het verhaal gepast. Een sterk merk met een groot online bereik.” Maar De Telegraaf ging dus naar de Vlaamse uitgever Mediahuis.

Zou Talpa in plaats daarvan NU.nl willen kopen? De grootste nieuwssite van Nederland is van de Fins-Nederlandse uitgeverij Sanoma. Schmitz: „In het voorjaar zei Sanoma dat NU.nl nú niet te koop was. Wil Sanoma de site verkopen dan moeten ze niet te lang wachten. NU.nl is nu nog interessant maar op het gebied van mobiel en video moet er wel wat gebeuren.”

    • Jan Benjamin