De Mol gaat titels bundelen in één mediabedrijf

De onderneming krijgt de naam Talpa Network. Ook maakte De Mol donderdag bekend amateurvoetbalwedstrijden te gaan streamen via het internet.

Foto Sander Koning/Kippa

John de Mol gaat al zijn media-activiteiten bundelen in één bedrijf, Talpa Network. Dat heeft de ondernemer donderdag aangekondigd op een perspresentatie in Amsterdam. Het gaat onder meer om de televisiezenders SBS 6, Veronica, Net5 en SBS 9 en de radiostations Sky Radio, Veronica, Radio 10 en Radio 538.

Met de bundeling wil De Mol wat doen tegen teruglopende reclame-inkomsten op de afzonderlijke platformen. Door te komen met een crossmediaal bedrijf hoopt de ondernemer adverteerders een completer pakket aan reclamemogelijkheden te bieden. Het bedrijf ondervindt op dat vlak veel concurrentie van social media-giganten als Google en Facebook.

Ook voor consumenten moet de bundeling voordelen bieden. Programma’s moeten online beter te vinden zijn op één plek. Ook wil De Mol aan buitenlandse mediabedrijven de ruimte bieden hun programma’s in Nederland uit te testen. Dat moet dan wel op voorwaarde dat Talpa mede-eigenaar wordt.

VoetbalTV

Zelf gaat Talpa in samenwerking met voetbalbond KNVB het digitale platform VoetbalTV ontwikkelen. Hierop moeten jaarlijks 80.000 amateurwedstrijden op worden gestreamd. Langs de velden komen geautomatiseerde camerapalen te staan van waaruit de wedstrijden worden vastgelegd. Het eerste exemplaar is inmiddels al neergezet. De dienst moet na de zomer van 2018 operationeel zijn.

Twitter avatar janbenja Jan Benjamin (NRC) Talpa koopt dus Emesa: VakantieVeilingen, Actievandedag én 5 miljoen profielen van consumenten. Veel aandacht voor ‘data’.

Bij de bijeenkomst was nog meer sportnieuws op te tekenen: SBS 6 en Radio 538 gaan komend jaar samen verslag doen van de Olympische Winterspelen. Ze gaan daarbij vooral laten zien wat er “achter de schermen” gebeurt.

Twitter avatar janbenja Jan Benjamin (NRC) Nog meer nieuwtjes van Talpa/SBS: 538 en SBS 6 gaan samen verslag doen van Winterspelen, Peter R de Vries keert terug, net als Klasgenoten

Los van de bundeling van mediatitels breidt De Mol zijn imperium ook nog verder uit met de aankoop van Emesa, de eigenaar van onder meer VakantieVeiligen. Met de overname haalt de ondernemer de data binnen van vijf miljoen abonnees. Die wil hij inzetten om gerichter te kunnen adverteren.

Kritiek op Den Haag

De miljardair uitte op de bijeenkomst ook kritiek op het kabinetsbeleid ten aanzien van de mediasector. Zo verwijt hij het kabinet alleen te kijken naar de publieke omroep en niet naar de mediasector als geheel. “Ze zien nog altijd een gefragmenteerd medialandschap terwijl we inmiddels allemaal in dezelfde vijver vissen. Ik zou de afschaffing van de dividendbelasting daar graag voor in willen ruilen.”

    • Jorg Leijten