TMG kondigt 150 ontslagen aan

De uitgeverij gaat zich focussen op de grote merken als De Telegraaf, Metro en Dumpert. Het aantal regionale edities wordt teruggeschroefd.

Het hoofdkantoor van uitgeverij TMG in Amsterdam. Foto Remko de Waal / ANP

Telegraaf Media Groep (TMG) heeft woensdag bekendgemaakt 150 van de 1.800 banen te gaan schrappen. De uitgever van onder meer De Telegraaf, Privé, Metro en regionale kranten als De Gooi- en Eemlander en het Noordhollands Dagblad doet dit om de financiële huishouding weer op orde te krijgen.

TMG kwam in juni voor een groot deel in handen van de Belgische uitgeverij Mediahuis, waar ook NRC onder valt. De Vlaming Marc Vangeel werd aangesteld als bestuursvoorzitter. Door de samenwerking met Mediahuis kan er volgens de TMG-directie met een minder complexe en ‘plattere’ organisatie gewerkt worden, en verdwijnen er daardoor functies bij ondersteunend personeel.

Aan de overname door Mediahuis ging een maandenlange juridische strijd vooraf met Talpa, het mediabedrijf van John de Mol. Voordat die overnamestrijd losbarstte, was er ook al een reorganisatie ingezet.

Bekende merken

De focus komt te liggen op de bekende merken De Telegraaf, Metro, het online videoplatform Dumpert en autoverkoopsite Gaspedaal.nl. Bij de regionale journalistiek van TMG zal Noord-Holland centraal staan en wordt een aantal regionale edities afgeschaft. Ook wordt het aantal websites teruggebracht van vijf naar twee, waardoor er ook op die redacties ontslagen zullen vallen. TMG zegt gedwongen ontslagen zo veel mogelijk te willen voorkomen.

Ook werd een nieuwe adverteerdersstrategie aangekondigd, waarbij meer wordt ingezet op de langere termijn “in plaats van simpelweg advertenties verkopen”. De koers wordt ingezet na een tegenvallend eerste halfjaar. Tussen januari en juni van dit jaar daalden de advertentie-inkomsten met 21,3 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar daarvoor.

    • Sjoerd Klumpenaar