Na #OscarsSoWhite nu een Oscargala onder #MeToo?

Coen van Zwol

#MeToo-ervaringen zetten steeds meer Hollywood-veteranen in een kwaad daglicht. Hoe moet dat straks met de Oscar-uitreiking?

Heeft The Academy het binnenbrandje #OscarsSoWhite net geblust door vierhonderd nieuwe, gekleurde leden te rekruteren, komt #MeToo eroverheen denderen. Er kan van alles misgaan in de aanloop naar het Oscargala op 4 maart, wanneer The Academy zijn prijzen verdeelt. Een enkele columnist oppert zelfs het feest maar een jaartje over te slaan: de een na de ander raakt in opspraak sinds de val van filmtycoon Harvey Weinstein. ‘Hollywood Harrassment’ is nu een vaste rubriek in vakblad The Hollywood Reporter. („Have a tip? Let us know.”) En als Weinstein uit The Academy wordt verwijderd, hoe zit het dan met Spacey, Polanski en Ratner?

De oogst van deze week: meer klachten over regisseur Brett Ratner. Geruchten over acteur James Wood. Feministisch icoon Lena Durham door het stof omdat ze het opnam voor een van seksuele intimidatie beticht schrijver. Acteur Jeffrey Tambor, specialist in verknipte opa’s, vertrekt bij tv-serie Transparant omdat hij vuilbekte en tegen tegenspeler Trace Lysette opreed – ‘frotteurisme’ in vaktaal. Een 16-jarig meisje deed in 1986 aangifte in Las Vegas tegen superster Sylvester Stallone omdat hij haar na vrijwillige seks dwong tot een trio met zijn lijfwacht en na afloop dreigde haar „schedel in te beuken”. Die aangifte? What happens in Vegas, stays in Vegas.

Karaktermoord

Hoe moet dat nou straks op het Oscargala? Stallone greep twee jaar geleden net naast een Oscar met boksfilm Creed, Kevin Spacey werd kort geleden nog getipt voor een Oscar als miljardair Jean Paul Getty in All the Money in the World. Zijn scènes worden nu snel overgespeeld door Christopher Plummer, maar wie volgt? Karaktermoord is al heel lang onderdeel van Oscarcampagnes; er wordt vast druk gespit naar wangedrag van kanshebbers.

Een concreet pijnpunt bij het Oscargala is Casey Affleck. Toen hij dit jaar de Oscar voor beste acteur won met Manchester by the Sea lagen er al verhalen over seksueel wangedrag in 2010. Daar zat Hollywood toen nog niet zo mee, al klapte actrice Brie Larson, die Affleck zijn Oscar gaf, demonstratief niet voor hem. Maar straks moet Affleck de Oscar uitreiken aan de beste actrice, dat is traditie. Er circuleert een petitie om hem van het podium te weren.

Waarnemers reppen van ‘holy rage’ bij vrouwelijk Hollywood; toch kunnen de rijen zich alsnog sluiten en blijft het bij wat tamme grappen van presentator Jimmy Kimmel op het Oscargala. Bij de Governors Awards, waar Hollywood zijn veteranen eert, kwam #MeToo onlangs in het geheel niet ter sprake. Dustin Hoffman, beticht van het beknijpen en intimideren van een 17-jarige, kreeg een klaterend applaus.

Anders dan #OscarsSoWhite blijft gebruik van #MeToo best riskant. Het is mooi dat grote namen als Angelina Jolie en Gwyneth Paltrow nu hun hart kunnen luchten over Harvey Weinstein. Maar voor een onbekende nieuwkomer in Hollywood betekent een misbruikverhaal in de pers mogelijk een smaadproces en zeker het eind van al hun aspiraties. Want zijn financiers van besmet geraakte films en tv-series als House of Cards of Transparant eigenlijk niet bozer op het slachtoffer dat uit de school klapt dan op de dader?

Lees ook: Actrice Rose McGowan is Harvey Weinsteins hardnekkigste aanklager. Wie is zij? Een profiel

Ben je onbekend, dan gebruik je zo’n #MeToo-ervaring dus liever als discrete hefboom voor geld, een baan of een rol. De Los Angeles Times schreef onlangs over een bijeenkomst van acteursvakbond SAG met steradvocate Gloria Allred. Zij bezwoer acteurs en actrices ervaringen met seksuele intimidatie nauwgezet te documenteren. Niet om erover te twitteren, maar om een zwijgcontract af te dwingen; Allred had er al ‘duizenden’ gesloten. Gaat het om #MeToo, dan blijft zwijgen goud in Hollywood.