Opinie

    • Marc Hijink

De grote troef van Amazon ben jij

‘Prime’ houdt in dat de klant voorop staat. Maar met één vingerknip gaan de Amazonklanten zelf in de aanbieding – voor adverteerders.

Hij komt, hij komt, die goede, goede Sint. Of in dit geval Jeff Bezos, de oprichter van Amazon met zijn 350.000 hulppieten. Net voor de feestdagen is Amazon Prime beschikbaar in Nederland. Het is een betaald abonnement op een snelle bezorgdienst in combinatie met een videoaanbod à la Netflix.

Er klonk gejuich onder koopjesjagers – Amazon staat bekend om zijn agressieve prijzen – maar in feite verplichten Primeklanten zich voor 49 euro per jaar zoveel mogelijk gebruik te maken van Amazons producten om geen voordeeltje te hoeven missen.

De introductie komt net voordat Black Friday en Cyber Monday losbarsten, de Amerikaanse uitverkoopdagen die overwaaiden naar Nederland. De concurrentie zet zich al schrap: Coolblue begint deze week met Blue Friday, ook uitverkoop ‘maar dan een week eerder’. Zouden we, zo gretig als we Coca-Cola, McDonald’s en Google omarmden, ook het allesverslindende Amazon verwelkomen?

Satellietstaat van Duitsland

Ik ben een paar jaar Primeklant, maar niet echt onder de indruk. Amazon beschouwt ons als een satellietstaat van Duitsland; de Nederlandse Amazonsite oogt als een nagesynchroniseerde western vol stark reduzierte Topsellers. De videodienst heeft niet veel Nederlands aanbod, maar daar komt verandering in. Amazon kocht de rechten voor de serie Nieuwe buren en voorziet films vaker van Nederlandse ondertitels. Laatste wapenfeit: Amazon koopt The Lord of the Rings-trilogie en smeert de arme Hobbits uit over een serie van meerdere seizoenen.

Amazon wil alle drempels wegnemen om je te laten consumeren – ook als je daar eigenlijk geen tijd voor hebt. Een mooi voorbeeld daarvan is Amazon Key, een dienst die deze maand in de VS geïntroduceerd werd. Terwijl jij werkt, levert de koerier de bestelling in je huis af. Daarvoor moet je een smart lock installeren (een slot dat op afstand te openen is) en een webcamera die de boel in de gaten houdt.

Amazon Key laat de koerier binnen, de schoonmaker, de hondenuitlaatdienst of een vreemdeling zeker die verdwaald is zeker. Onderzoekers kwamen er namelijk achter dat je de camera voor de gek kunt houden en vervolgens de boel kunt leegroven. Het foutje wordt gerepareerd, belooft Amazon.

De tekst gaat verder onder de video

Gevangen in de Amazonfuik

Amazon is een multiprovider die zoveel mogelijk diensten op elkaar stapelt. Dat maakt opzeggen lastiger. Prime-abonnees letten uit gemakzucht minder op prijzen van andere aanbieders. In de VS beginnen consumenten de helft van de zoekopdrachten naar een product op de Amazonsite en is 43 procent van alle online aankopen er een bij Amazon.

Lees ook: Amazon doorstaat de schoonmoedertest.

Niet zo vreemd dat Google – om een boete van 2,4 miljard euro te vermijden – bij de EU tegenwierp dat Amazon een concurrent is voor Google Shopping. Zeker nu Amazon aanstalten maakt om zijn advertentienetwerk uit te breiden. Dat is veel winstgevender dan online producten verkopen.

Amazon bouwt al 23 jaar gebruikersprofielen op waarbij de dataverzamelingen van Google en Facebook verbleken. Eenmaal gevangen in de Amazonfuik weet dit bedrijf welke boeken je leest, welke producten je koopt en welke series je kijkt. Dat is de grote troef die Jeff Bezos tot nu toe in zijn achterzak houdt. ‘Prime’ betekent immers dat de klant voorop staat. Maar met één vingerknip gaan de Amazonklanten zelf in de aanbieding – voor adverteerders.

    • Marc Hijink