Ster

Publieke omroep ziet reclame-inkomsten snel dalen en moet rekening houden met nieuwe bezuinigingen

De publieke omroep moet toch weer rekening houden met een forse bezuiniging van circa 60 miljoen euro in 2019. Na de bezuinigingen van de eerste twee kabinetten-Rutte dalen de reclame-inkomsten van de Ster snel. Bedrijven adverteren liever online dan op tv. Minister Slob (Media, CU) liet de Kamer vrijdag in een brief weten dat de Ster in 2018 naar schatting 28 miljoen euro minder vedient. De Ster draagt jaarlijks circa 200 miljoen bij aan het omroepbudget van circa 800 miljoen. Slob wil de omroep eenmalig compenseren, puttend uit de algemene mediareserve. Dat is een potje waarin de publieke omroepen jaarlijks een deel van hun extra inkomsten moeten storten.

Voorganger Dekker (VVD) weigerde bij te springen bij dalende reclame-opbrengsten. Voor 2019 verwacht Slob dat het omroepbudget terugloopt met circa 60 miljoen euro. Slob schrijft dat zijn ministerie onderzoek liet doen hoe de publieke omroep de inkomsten uit reclame en andere bronnen kan vergroten, maar waarschuwt voor . irreële verwachtingen. (NRC)

    • Jan Benjamin