Recensie

Knokken tegen frustratie

Dat iconische spelontwikkelaars als Nintendo en Sega teruggrijpen naar het verleden is niet gek. Hun catalogi zitten boordevol klassiekers waar ze makkelijk en goedkoop nog een keer mee kunnen verdienen. En in het geval van Golden Axe is dat wel heel makkelijk, want het is een schaamteloze kopie van het origineel uit 1989. Het verhaal van deze 2D-beat ‘em up is simpel, zoals alles simpeler en onschuldiger leek te zijn in de jaren tachtig. Een kwaadaardige schurk valt met zijn leger een vredig land binnen, waarna drie schaars geklede helden terug vechten. Golden Axe is traditioneel opgebouwd: een paar schermen per level met makkelijke vijanden en aan het einde een sterke eindbaas. Dat was prima hersenloos vertier geweest als spelontwikkelaar Sega iets meer moeite had gestoken in de besturing. De vierpuntsdruktoets en de drie vechttoetsen aan beide kanten van het scherm reageren veel te traag; een fout die terug te zien is bij andere heruitgaves zoals Capcom’s mobiele Megaman-reeks. Daarnaast maakt Golden Axe geen gebruik van het hele scherm van je mobiele apparaat. Twee storende blauwe balken nemen onnodig ruimte in beslag. De reclames in de gratis versie nemen daarentegen wel het hele scherm over (voor 1,99 euro maak je het spel reclamevrij). In deze game knok je meer tegen frustratie dan de slechteriken.

    • Hans Klis