Recensie

Je eigenaardige broer verpakt in een thriller

Verschillende verhaallijnen worden in elkaar gevlochten in het nieuwe boek van Michael Berg, met in de hoofdrol een potentiëel moordzuchtige broer.

‘Dit is fictie. Alles is verzonnen. Iedere overeenkomst met bestaande personen, situaties of locaties berust op toeval.’ Michael Berg (1956) laat zijn achtste thriller Broertje voorafgaan door de bekende vrijwaringsclausule. Maar wat is die disclaimer in dit geval waard?

Wie recente interviews en Bergs blog leest beseft al snel dat zijn nieuwe boek sterk gekleurd is door het privé-leven van de schrijver.

Cabaretière Lotte Pradel, de ik-persoon uit Broertje, vliegt halsoverkop naar Zuid-Frankrijk omdat haar vier jaar jongere en autistische broer Felix is gearresteerd op verdenking van de moord op hun vader, hun stiefmoeder en een nog onbekende jonge vrouw. Lotte, die met haar vader, een oud-politicus, had gebroken, heeft Felix in geen tien jaar gezien. Ze kan zich niet voorstellen dat haar verstandelijk gehandicapte ‘broertje’ tot moorden in staat is.

Als de oersterke Felix ontsnapt uit het politiebureau gaat Lotte achter hem aan. Wat volgt is een road novel en whodunnit ineen, spannend en geestig tegelijk. Op knappe wijze heeft Berg daar nog twee verhaallijnen doorheen gevlochten. De lotgevallen van een Syrische vluchteling uit Aleppo, die op de Amsterdamse Wallen verzeild raakt, en een Franse rechercheur op leeftijd met een stervende echtgenoot.

In een interview met De Limburger vertelde Berg onlangs hoe hij veel uit zijn eigen leven in Broertje heeft gestopt. Tijdens het schrijven was hij mantelzorger voor zijn inmiddels overleden vriendin, met wie hij ruim tien jaar in Frankrijk woonde. En de van moord verdachte autist, tot wiens gedachten de lezer af en toe toegang krijgt, is gemodelleerd naar Bergs 57-jarige broer Hugo.

In het blog op zijn site heeft Berg een liefdevol portret van zijn autistische ‘broertje’ geschetst. Hugo woont in een tehuis en Berg belt hem dagelijks op. Bij het opnemen noemt zijn broer nooit zijn naam, maar zegt hij ‘Broccoli’, ‘Ovenschotel’ of wat hij die dag heeft gegeten. Daarna wil hij graag weten wat zijn oudere broer die dag at.

Met zijn vreemde stopwoordjes, zijn passie voor cijfers en zijn voorliefde voor de muziek van ABBA is Felix een oorspronkelijk romanpersonage, van wie het bijna 500 pagina’s lang onduidelijk blijft of hij werkelijk een moordenaar is. Dat hij minder achterlijk is dan het lijkt, weet alleen de lezer, door de monologues intérieurs van Felix.

Michael Berg, een pseudoniem van Michel van Bergen Henegouwen, won in 2013 de Gouden Strop met Nacht in Parijs. Ook Broertje zou een prijswinnend boek kunnen zijn. Het is nog een stuk beter.