Onderzoeker Tilburg University ziet ‘belangenvermenging’ bij AD-haringtest

Bij de haringtest van het AD is sprake van „belangenverstrengeling”, aldus Ben Vollaard, hoofddocent economie aan Tilburg University. Viswinkels die hun haring halen bij de leverancier waar een van de keurmeesters aan is verbonden, halen significant hogere scores.

Vollaard koppelde de resultaten van circa 150 verkooppunten aan de leveranciers. Viszaken verbonden aan leverancier Atlantic scoren 3,6 punt hoger (9,1 tegen 5,5). Keurmeester Aad Taal geeft cursussen aan zaken van Atlantic. Viszaken die eerst een 0 of 1 kregen, stegen naar 9 of 10 na een overstap naar Atlantic. Viszaken vermoedden al dat er een belangenconflict is, aldus Vollaard. Hij merkte dat het „krankzinnig hoge” verschil vooral ontstaat door subjectieve oordelen van keurmeesters. Niet om zaken als gewicht, temperatuur, en vetpercentage.

Vollaard: „Het gaat om kwaliteit van schoonmaken en mate van rijping. De vishandelaren aan wie Taal cursussen geeft scoren hierop hoog, anderen veel slechter. Dan heb je alle schijn tegen.”

In 2016 waren zeven vishandels in de top-10 verbonden aan Atlantic; dit jaar vijf. Van de bezochte viswinkels betrekt bijna 10 procent de haring bij die groothandel. AD-hoofdredacteur Nijenhuis zegt dat er „geen vermenging is van journalistieke en zakelijke belangen”. Twee keurmeesters en een journalist gaan het land door langs de viszaken en weten volgens Nijenhuis niet wie de leveranciers zijn. „Aad Taal is dé expert op haringgebied in Nederland.” Bij Den Haag FM noemde Taal de beschuldidigingen „pure flauwekul”.

    • Huib de Zeeuw