Styliste Danie Bles heeft de Amsterdam Fashion Week (AFW) van het mediabedrijf Telegraaf Media Groep (TMG) gekocht. Daarmee lijkt het voortbestaan van het halfjaarlijkse evenement gewaarborgd.
TMG nam vorig jaar de modeweek onder haar hoede, nadat de voornaamste sponsor Mercedes Benz zich had teruggetrokken.
De eerste nieuwe AFW is februari 2018. De huidige artistiek directeur stapt op.
Bles, styliste van onder meer bekende Nederlanders en ondernemers, wil de dertien jaar oude AFW een nieuwe invulling geven, laat ze in een persverklaring weten. Ze wil het halfjaarlijkse evenement in februari en september houden, aansluitend op de internationale pret-à-portermodeshows.
‘See now - buy now’
Ze wil een zogenoemde ‘see now-buy now’-formule instellen: wat getoond wordt kan direct door het publiek gekocht worden.
Ze wil samenwerken met modewinkels en van de fashionweek.nl-site een modenieuwsplatform maken. Ze wil zich meer dan voorheen op bekende namen uit de modewereld richten.
De huidige directeur van de AFW Iris Ruisch treedt terug. Het ‘verschil in visie op de toekomst’ van het mode-evenement tussen haar en de nieuwe eigenaar is ‘te groot’, liet ze in een verklaring weten. Ruisch was sinds 2016 artistiek directeur van de AFW. Zij wilde zich vooral richten op onbekende, onafhankelijke modemerken en jong talent.
Het is niet bekend gemaakt voor welk bedrag Bles de AFW over heeft genomen.
Bles heeft een onder meer eigen modeblog en werkt voor tv-oninplatform Telegraaf VNDG. TMG, eigendom van mediabedrijf Mediahuis, blijft mediapartner van de Amsterdam Fashion Week.