Reclame op Instagram vereist de juiste #

Rubriek Economie & Recht Op Instagram verschijnt een foto van topmodel Doutzen Kroes, met daarbij #natureliswelzolekker. Het is reclame voor frisdrankmerk Rivella, maar is dat duidelijk genoeg?

Topmodel Doutzen Kroes raapt afval op van het strand van Vlieland, bij een actie van frisdrankmerk Rivella en Stichting De Noordzee voor het behoud van de schoonheid van het Waddengebied. Foto Remko de Waal/ANP

Net als op tv is sluikreclame maken op sociale media niet toegestaan. Wie zich dus laat betalen om op Instagram met een foto een product, een stijl of een imago te promoten, moet dat duidelijk vermelden. Dat kan met deze hashtags: #adv, #spons of #prom, waarbij ‘spons’ voor ‘sponsoring’ staat.

En toen was daar op Instagram het Friese fotomodel Doutzen Kroes, die verbonden is aan de frisdrank Rivella. Dat verkoopt zich met de zinsnede ‘Naturel is wel zo lekker’. Zij plaatste een ongedwongen foto van zichzelf, gezeten op een trap in een huiselijke omgeving, op Instagram met de oproep: Post jij ook eens de ongefilterde, alledaagse kant van jezelf?! Vergezeld van #natureliswelzolekker. Verder geen spoor van frisdrank of enige merknaam te zien. Wel nog haar mededeling dat ‘het leven’ niet altijd zo perfect is als het er op sociale media uitziet. En dat zij, als de kinderen eenmaal in bed liggen toe is aan een glas wijn, nota bene.

Rivella vond het dus helemaal geen reclame. Maar als men het toch zo wil opvatten dan is #natureliswelzolekker best voldoende verwijzing naar de commerciële inhoud. De codecommissie vindt dat ontoereikend. Slechts een deel van het publiek zal die betaalde samenwerking daardoor herkennen, meent de RCC. Dus is er strijd met de Code. Rivella heeft de post verwijderd.

Zie de uitspraak: dossier 2017/00518