Gepeperde rekening voor neprecensie op Google

Rubriek Economie & Recht Een Amsterdams kinderdagverblijf kreeg online een aantal zeer negatieve recensies. Die bleken onwaar, en dat kwam de afzender duur te staan.

Foto Steve Debenport

Wat te doen als je bedrijf op Google Reviews wordt belaagd met (slechte) neprecensies? Een Amsterdams kinderdagverblijf overkwam dit op Google Maps. Zeer negatieve recensies, onder namen die het niet kon thuisbrengen. Over het negeren van kinderen, ook als ze huilend en overstuur zijn, over gebrek aan hygiëne en een intimiderende directie. Onder de ouders brak grote onrust uit.

Google wilde pas na een kort geding vertellen wat de IP-adressen van de afzenders waren. Daarna werden Ziggo, KPN en T-Mobile gedwongen de adresgegevens af te geven, onder dreiging van een kort geding. Toen kwam de aap uit de mouw. Een kennis van de eigenaren met wie een conflict bestond, was onder valse namen de campagne begonnen.

Bij de rechtbank Amsterdam wordt vervolgens een verbod en een schadevergoeding gevraagd, van ongeveer 38.000 euro. Deels de door een verzekeraar voorgeschoten juridische kosten, deels geleden schade, onder meer de arbeidstijd die aan het kalmeren van de ongeveer 400 ouders en de inspectie heenging. Bij de rechter erkent de recensent dat hij onrechtmatig handelde. Maar de loonkosten had men toch moeten uitgeven, meent hij.

De rechter verwerpt dat. De tijd die de directie aan de Google-zaak besteedde, kon het door zijn schuld niet in het kinderdagverblijf steken. Het bedrijf toonde echter niet aan dat het door reputatieschade minder klanten trok. Die schade wordt niet vergoed. De dader moet wel de kosten betalen van het geding dat het bedrijf tegen Google heeft gevoerd. Bij elkaar komt de rekening voor de campagne, die tien maanden duurde, uit op 17.000 euro. Wat iedere Google-recensent tot nadenken moet stemmen.

Zie de uitspraak: ECLI:NL:RBAMS:2017:8063