Verzet tegen Thuisbezorgd breidt zich uit

Maaltijdbezorger

Na Overijsselse horecaondernemers protesteren ook ondernemers in Nijmegen tegen de commissieverhoging van Thuisbezorgd.

Foto Robin van Lonkhuijsen/ANP

De protesten van horecaondernemers tegen maaltijdbezorgsite Thuisbezorgd breiden zich uit. In navolging van Overijsselse ondernemers die op Horecainactie.nl een petitie zijn begonnen, is nu ook een groep Nijmeegse horecaondernemers in opstand gekomen tegen de structurele verhogingen van commissies door Thuisbezorgd. Ondernemers moeten nu 12 procent per bestelling afdragen, per 1 januari wordt dit 13 procent.

„Jaren geleden begonnen we op 6 procent”, zegt Kudret Akbal, eigenaar van cafetaria-pizzeria De Prins in Molenhoek, een dorp vlakbij Nijmegen. „Maar langzaam aan wordt de commissie steeds hoger, en onze marge steeds kleiner.” Akbal is voorzitter van Horecon, een belangenorganisatie waarbij 32 lokale horecaondernemers zijn aangesloten, vooral van Turkse komaf. Het gaat hierbij voornamelijk om pizzeria’s, shoarma- en dönertenten.

Lees ook het verhaal Restaurants zitten in de greep van Thuisbezorgd over de grote afhankelijkheid van horecaondernemers

Om de tafel met Thuisbezorgd

Horecon heeft contact opgenomen met de Overijsselse initiatiefnemers en wil de actie te ondersteunen. „Wij willen Thuisbezorgd niet uitsluiten, maar juist met ze om de tafel gaan zitten om te onderhandelen”, zegt Akbal. Volgens hem is Thuisbezorgd voor ondernemers ideaal vanwege de naamsbekendheid die je verwerft via de website. Maar het percentage moet naar beneden, omdat kleine ondernemers anders kopje onder gaan. „We willen samen kijken naar de percentages. Als ze onder de 10 procent gehouden worden, zit onze winstmarge op een goed niveau.”

Akbal zegt dat ondernemers niet zomaar afscheid kunnen nemen van Thuisbezorgd, omdat het overgrote gedeelte van de bestellingen via Thuisbezorgd plaatsvindt. „In Nijmegen ligt dat op 60 tot 70 procent van het totaal aan bestellingen.”

Naast het ondersteunen van de Overijsselse petitie, is Horecon ook bezig met het helpen van lokale ondernemers om een betere website te ontwikkelen. Hiermee willen ze ervoor zorgen dat klanten sneller direct bij de zaak bestellen, in plaats van via Thuisbezorgd. Akbal: „Bij sommige ondernemers is dit al succesvol. De bestellingen via Thuisbezorgd worden minder, en via de eigen website worden het er meer.”