Recensie

Taylor Swifts reputatieanalyse

Sinds ze op haar vijftiende al een platendeal in Nashville tekende, groeide zangeres Taylor Swift op met een vergrootglas op haar leven. Dat had mooie kanten, meldt ze bij haar nieuwe album Reputation, want wie wil er nu niet muziek delen met zoveel publiek? Aan de andere kant: haar stommiteiten en haar gebroken harten werden wereldentertainment en haar eerlijk bedoelde songwriting is vaak weggezet als ‘oversharing’ – te veel informatie.

Taylor Swift, nu 27, is het een beetje zat, is aan veel te merken. Ze is ‘meer’ dan haar reputatie, meer dan wie ze toont op de sociale media of in haar liedjes. Van zedig boegbeeld van teeny countrypop naar ongenaakbare trendy popdiva; Swift biedt nu haar minder gepolijste zelf.

Op Reputation, haar zesde plaat, laat ze haar zwaardere, minder fraaie gedachten vrij. De oude Taylor is dood, zong ze al afgemeten in de eerste, wat duistere single ‘Look What You Made Me Do’. Ze drinkt alcohol, roept nepvrienden een halt aan, rekent - jawel - licht vloekend af met ex-geliefden en strooit in de clash met Katy Perry nog wat zout in de wonde. De liefdesliedjes gaan over haar huidige vriendje. Het is haar grootste zorg dat haar overweldigende reputatie hem belet haar ‘echt’ te zien. Maar de kuisheidsgordel is duidelijk ook los. Swift is explicieter, zoals in het pikante ‘Dress’.

Pop met donkere ondertonen dus, maar Reputation is zeker niet te beschouwen als een darkpop-pact met de duivel. Wat dan wel? Een goed gepolijste elektronische popplaat van een sterzangeres die zich schrap zet en zo iets dichterbij komt. In deze fraai gestructureerde reputatieanalyse toont ze sensualiteit, biedt ze nobele eenvoud in haar teksten en verpakt ze haar onoverwinnelijke zucht naar faam in slimme muzikale trends - een lepel hiphop, een euforische vlaag EDM, een tikje trap. De Zweedse hitproducer Max Martin sleutelde weer mee aan opbouw, beats en effectjes.

Soms lijkt Swift hijgend achter zichzelf aan te hollen. Wat moet ze nu toch allemaal weer delen? Dan groeit het verlangen haar in totaal uitgekleed, akoestisch geluid te horen. Maar het is opwinding die overheerst.