‘Er valt altijd ergens winst te behalen’

Week van de werkstress TNO hielp bij het opstellen van 99 tips om stress op je werk tegen te gaan. We haalden de drie opvallendste eruit.

Illustratie iStock

Ieder jaar houden onderzoeksinstituut TNO en het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) een grootschalige enquête onder Nederlandse werknemers. En ieder jaar blijkt: de kosten van stressgerelateerd verzuim stijgen. In 2015 kostte verzuim door werkstress Nederlandse werkgevers zo’n twee miljard euro.

In 2014 zette het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid daarom de campagne ‘Week van de Werkstress’ op. Tijdens die week kunnen Nederlandse bedrijven zich bij allerlei initiatieven aansluiten, om zo de risico’s van te veel werkstress bespreekbaar te maken. Dit jaar vindt de week van 13 tot en met 16 november plaats.

Inmiddels voert zo’n 77 procent van de Nederlandse werkgevers volgens berekeningen van CBS en TNO een beleid om werkstress tegen te gaan. Maar, benadrukt TNO op haar site: „Werkstress is een opstelsom van factoren, er is niet één oplossing om werkstress te voorkomen.” Dat geldt volgens TNO voor werkgevers én werknemers. Om zelf alvast wat „inspiratie” op te doen geeft het ministerie daarom 99 oplossingen tegen werkstress. We plukten de drie opvallendste adviezen voor werknemers van de lijst en bespraken ze met Noortje Wiezer, onderzoeker bij TNO. Zij hielp het ministerie met de tips.

Maak voldoende tijd vrij om dingen te doen waar je gelukkig van wordt

1. Door je werk in blokken te plannen, houd je meer overzicht. Rond werk eerst naar tevredenheid af, voordat je aan een nieuwe taak begint.

Volgens Wiezer werd dit advies in de lijst opgenomen om te benadrukken: we kunnen écht niet multitasken. „Als je overschakelt van de ene activiteit naar de andere, kost dat tijd”, zegt ze. „Je moet je concentratie terugvinden, uitzoeken waar je ook alweer mee bezig was.” Het is daarom efficiënter om taken te scheiden. En nee, dat is niet altijd mogelijk wanneer je les probeert te geven aan groep vier, terwijl de moeder van Pietje aan de telefoon hangt. „Maar ook dan geldt: je kunt altijd later even terugbellen. En dat levert minder stress op.”

2. Als je druk bent, heb je de neiging als eerste taken weg te laten waar je het meeste energie van krijgt. Probeert hier juist tijd voor te maken.

Wie druk is, is dat vaak omdat er veel kleine klusjes tussendoor komen. „En dat zijn meestal niet de dingen waar je veel energie van krijgt”, zegt Wiezer. Terwijl dat onderscheid tussen werkzaamheden die energie geven en vreten wel belangrijk is: te veel ‘vretende’ klussen veroorzaken stress. „Houd er in je planning daarom niet alleen rekening mee dat je taken scheidt, maar ook dat je voldoende ruimte vrijmaakt om dingen te doen waar je gelukkig van wordt.” Overleggen met collega’s welke opdrachten zij leuk en minder leuk vinden kan helpen in het verdelen van het werk.

3. Slaap voldoende, sport regelmatig, zit nooit te lang achter je bureau.

Het zijn adviezen uit de categorie ‘open deur’, maar het lukt niemand ze elke dag ter harte te nemen. Hoe zorg je ervoor dat falen in het voorkomen van stress, niet óók nog eens stress oplevert? „Het is natuurlijk niet de bedoeling al onze 99 adviezen tegelijkertijd op te volgen”, zegt Wiezer. Draai het in plaats daarvan om, adviseert ze. „Heb je het gevoel te kort te schieten op je werk en kom je energie tekort? Dan valt er vast nog ergens winst te behalen.”