Directeur Eppo van Nispen tot Sevenaer vertrekt volgend jaar bij de Stichting CPNB. Van Nispen wordt per 1 februari directeur van het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid in Hilversum. Dat maakte het CPNB deze dinsdagmiddag bekend. Van Nispen leidde sinds 2010 de boekpromotiestichting, die onder andere aanjager is van de Boekenweek.
„Hij zette bij zijn aantreden deuren en ramen van de CPNB wijd open”, zegt CPNB-bestuursvoorzitter Geneviève Waldmann in het persbericht. De clowneske Van Nispen, afkomstig uit de televisiewereld, kreeg zeven jaar geleden de taak om de boekenstichting een nieuwe koers te laten varen. Hij was een diametraal andere directeur dan zijn voorganger Henk Kraima, die bij aantreden al een gevestigde naam was in het culturele circuit. Soms stuitte zijn frivole houding op weerstand, maar Van Nispen wist ook nieuwe coalities te smeden.
/s3/static.nrc.nl/bvhw/files/2017/03/data10584590-168e04.jpg)
Promotiecampagnes
Onder Van Nispen werd het aantal promotiecampagnes voor het boek aangevuld met vele nieuwe campagnes, waaronder de Poëzieweek en Literatour, een boekenweek voor jongeren. In 2016 moest het aantal campagnes weer drastisch afgeslankt worden, evenals de personele bezetting van de stichting, nadat een belangrijke geldschieter zijn toelage had gehalveerd. De CPNB wordt gefinancierd door het boekenvak – boekhandels, uitgevers, bibliotheken – en sponsoren.
De CPNB draaide met Van Nispen als leider niet meer alleen om het boek: het verhaal was belangrijker – ook als dat in een andere vorm verteld werd. De stap naar Beeld en Geluid van Van Nispen valt ook in dat licht te zien. „Hier komen voor mij alle zaken samen waar ik in mijn werkende leven mee te maken heb gehad. Tekst, beeld en geluid. Verhalen maken in alle vormen.”
Wie Van Nispen gaat opvolgen is nog niet bekend. Er gaat „op korte termijn” gezocht worden naar een nieuwe directeur, zo laat de CPNB weten.