Egyptoloog Huub Pragt tuurt geconcentreerd naar beelden van de game Assassin’s Creed Origins. We lopen door het Alexandrië van ongeveer 50 jaar voor Christus. „Oh ja, deze is van Mencheperra, Thoetmoses III”, zegt hij terwijl we voorbij een sfinx lopen. Hij herkent het aan de inscriptie. „Die zouden daar in het echt best gestaan kunnen hebben. Veel van die sfinxen werden vanuit bijvoorbeeld Memphis naar Alexandrië gebracht.”
Het nieuwste deel van de gameserie Assassin’s Creed ligt sinds deze maand in de winkels. Elk deel speelt zich af in een historisch tijdperk. Eerder waren onder andere de derde kruistocht, de Amerikaanse revolutie, de Franse revolutie en de industrialisatie in Londen het decor. Belangrijke historische personages als George Washington, Napoleon en Karl Marx kruisen je pad. Het verhaal van de tienjarige gameserie is in elk deel een eeuwenoude strijd tussen Assasijnen en Tempeliers: de Assassijnen strijden voor vrijheid, de Tempeliers willen orde.
Elitetroepen in het oude Egypte
Het nieuwe deel Origins speelt zich af in het Egypte van 50 jaar voor Christus, de tijd van Cleopatra en Caesar. Je bent Bayek, één van de laatste van de medjay (Pragt: „Die bestonden echt, ze waren de elitetroepen in het oude Egypte, een soort ME”). Na de moord op je zoon zweer je wraak en raak je betrokken in een groter complot vol intriges.
Een trailer van Assassin’s Creed Origins waar Caesar en Cleopatra in voorkomen.
Ubisoft, de maker van Assassin’s Creed, suggereert graag dat de games historisch verantwoord zijn. Voor dit nieuwe deel zal begin volgend jaar een educatieve modus worden toegevoegd. In de game is het de bedoeling dat je talloze vijanden aan je speer of zwaard rijgt. In de educatieve modus kan je zonder die gewelddadige bedoeling het oude Egypte verkennen.
Maar is de game wel zo historisch verantwoord? Op verzoek van NRC kijkt egyptoloog Huub Pragt mee naar de game. Standbeelden van farao’s in de game herkent hij direct. „Dit zijn beelden van Merenptah, de zoon van Ramses II”, zegt hij bij twee standbeelden van farao’s. Hij kan het telkens herkennen aan de echte hiërogliefen op de beelden.
De flora en fauna in Origins is volgens Pragt zeer natuurgetrouw. Wilgen, flamingo’s, nijlpaarden, hyena’s, dat klopt allemaal. De inwoners van Alexandrië spreken veelal Grieks terwijl de burgers in de rest van het land Egyptisch spreken (tenzij ze tegen de hoofdpersoon spreken, dan is de taal Engels), ook dat is correct.
Nieuwe Rijks-inscripties op Oude Rijks-monumenten
Pragt let vooral op details: „Die putten die je in alle tempels ziet, dat zijn nilometers. Daarmee werd het belastingtarief bepaald. Aan de stand van het water in de put werd berekend hoeveel graan bij de boeren gehaald kon worden, want daar werd belasting mee betaald. Je kan wel zien dat deze game gemaakt is met historici.”
Maar het is ook in de details waar het volgens hem af en toe fout gaat. Soms zijn hiërogliefen compleet verzonnen en betekenen niets. Soms staan er Nieuwe Rijks-inscripties op Oude Rijks-monumenten, terwijl daar zo’n 1400 jaar tussen zit.
Beelden Ubisoft
Dan de piramides. Die zitten volgens Pragt architectonisch perfect in elkaar, inclusief de vergulde top. Eenmaal binnen zijn de piramides in de game minder accuraat. Grote verborgen doorgangen, dieper gelegen padden en geheime wapenopslagplaatsen, die vind je meestal niet in piramides. „Je komt in een soort labyrint. Ik begrijp het hoor, dat ze het wat spannender willen maken.”
/s3/static.nrc.nl/bvhw/files/2017/11/aco_screen_pyramidslide_e3_170611_330pm_1497209516-1.jpg)
Er zitten volgens Pragt veel leerzame elementen in Origins. „Los van het feit dat het hier en daar wat spannender is gemaakt, kan ik me voorstellen dat dit heel interessant kan zijn als onderwijsmateriaal.”