Formule 1

Teruglezen: liveblog Grand Prix van Brazilië

En hiermee sluiten we ons liveblog af. Lees voor een samenvatting van de race ons nieuwsbericht over de Grand Prix van Brazilië. Hieronder kunt u ons liveblog over de race met tweets en video’s teruglezen.

Stand in het WK na 19 van de 20 races

1. Lewis Hamilton 345 punten (+12 punten)
2. Sebastian Vettel 302 (+25)
3. Valtteri Bottas 280 (+18)
4. Daniel Ricciardo 200 (+8)
5. Kimi Raikkonen 193 (+15)
6. MAX VERSTAPPEN 158 (+10)
7. Sergio Perez 74 (+2)

18. Stoffel Vandoorne 13 (+0)

Uitslag Grand Prix van Brazilië

1. Sebastian Vettel (Ferrari) 71 ronden
2. Valtteri Bottas (Mercedes) + 2,7 sec
3. Kimi Raikkonen (Ferrari) +4,6
4. Lewis Hamilton (Mercedes) +5,5
5. MAX VERSTAPPEN (Red Bull) +32,9
6. Daniel Ricciardo (Red Bull) +48,7
7. Felipe Massa (Williams) +1:08,9
8. Fernando Alonso (McLaren) +1:09,4
9. Sergio Perez (Force India) +1:09,5
10. Nico Hülkenberg +1 ronde

'Senna, Senna'

Terwijl de coureurs hun weg naar het podium zoeken, vermaken de Braziliaanse fans zich nog steeds met het scanderen van de naam van hun eeuwige held Ayrton Senna. "Olé, olé, olé, olé. Senna, Senna", rolt het onafgebroken van de hoofdtribune.

Felipe Massa in de punten

De Braziliaan pakt in zijn laatste thuisrace nog even wat punten. Massa neemt over twee weken afscheid van de sport.

Vettel pakt eindelijk weer zege, Verstappen 5de in Brazilië

FINISH!!! Sebastian Vettel (Ferrari) pakt de zege in São Paulo. Valtteri Bottas rijdt naar de 2de plaats in zijn Mercedes terwijl Kimi Raikkonen (Ferrari) het podium compleet maakt; hij houdt Hamilton van zich af.

Laatste ronde

71/71 Hamilton's banden lijken het net iets te vroeg op te geven, hij komt niet dicht bij genoeg meer aan Raikkonen zo lijkt het. Hij heeft te veel van het rubber gevraagd in zijn opmars vanuit het achterveld. Vettel gaat af op zijn eerste zege sinds de zomerstop toen hij in juli de beste was in Hongarije.

Laatste 5 ronden

67/71 Wat is het dan toch ineens snel gegaan: we zitten in de finale van deze race. Hamilton op de achtervleugel van Raikkonen, Verstappen op een halve minuut van de Brit en dus gesetteld voor P5. Vettel heeft nog steeds 2 tellen op Bottas.

Extra stop Verstappen

65/71 Max Verstappen maakt een extra stop; hij verliest er immers geen plek mee gezien de grote voorsprong op Ricciardo. terug op de baan als 5de en rijdt direct een supersnelle ronde: 1m11.044s is sneller dan iemand ooit ging over Interlagos.

Vettel hoeft niet, Bottas kan niet

64/71 Al de hele race dicteert Sebastian Vettel het tempo. Hij hóeft niet harder, en Valtteri Bottas achter hem kán niet harder. Dan verschuiven we even de aandacht naar achteren: Kimi Raikkonen heeft 2 sec achterstand op Bottas en nog maar een seconde op Lewis Hamilton, die dus op weg lijkt naar een podiumfinish.

En daar gaat 'ie

60/71 van P4 naar P5 voor Verstappen; hij was kansloos tegen het geweld van Hamilton in zijn Mercedes. Wat rest er nu nog voor onze landgenoot? Zijn voorsprong op Ricciardo (P6) is ruim een halve minuut, dus dat zit wel goed.

Podium raakt uit zicht

57/71 Tenzij er iets gebeurt met Vettel, Bottas of Raikkonen kan Verstappen een rustig aan een streep gaan zetten door een podiumplek. Raikkonen op P3 heeft nu ruim 4 sec voorsprong op de Nederlander en er zijn geen tekenen die wijzen op een herrijzenis van de Red Bull. In tegendeel zelfs; Verstappen heeft Hamilton op minder dan een seconde achter zich.

Nog 20 ronden te gaan

52/71 Houden die supersofts van Hamilton het wel vol in dit tempo? Hij krijgt te maken met achterblijvers, dat geeft wat lucht voor Verstappen die 3,7 sec voorsprong houdt. Zonder verkeer voor zijn neus is de Brit echter bijna een seconde per ronde rapper nu.

Hamilton maakt zijn pitstop

46/71 Iedereen is binnen geweest nu Hamilton - en ook Ricciardo - hun late pitstops hebben gemaakt. De Mercedes-coureur noteert direct de snelste rondetijd van deze race. Zijn achterstand is ruim 15 sec op Vettel, maar een podiumplek is momenteel 'slechts' 11 tellen.
Max moet zich sowieso zorgen gaan maken.

Interlagos is Mercedes goed gezind

De laatste drie edities op Interlagos werden gewonnen door Nico Rosberg (2014 en 2015) en Lewis Hamilton, die vorig jaar zijn enige zege in Brazilië pakte. Van de huidige coureurs waren Sebastian Vettel (Ferrari) en thuisrijder Felipe Massa (Williams) met twee overwinningen het meest succesvol op Interlagos.

Het lijkt er nu dus voorlopig op dat de Italianen voor het eerst sinds 2008 (Felipe Massa) de GP van Brazilië gaan winnen. Echter, er zijn nog 28 ronden te rijden.

Wat als Hamilton zijn pitstop maakt?

Dan valt hij terug tot de 5de plaats. Interessant is echter dat hij op dit moment op redelijk versleten soft banden het tempo aankan van Vettel en Bottas die op versere softs rijden. Na zijn stop zal Hamilton dan de supersofts met meer grip onder zijn Mercedes hebben: hoeveel kan hij daar nog op terugwinnen van de tijd die hij bij zijn bandenwissel zal verliezen?

Bottas niet op z'n gemak

36/71 Dit kon wel eens een Ferrari een-twee worden vandaag. Vettel is inmiddels 2,7 sec weg van Bottas, die juist van achteren dreiging ervaart van Raikkonen. De twee Finnen zijn ruim 4 tellen van elkaar verwijderd, maar Raikkonen rijdt nu wel snellere rondetijden. Verstappen kan het tempo van Raikkonen niet volgen en lijkt aspiraties voor een podiumplaats even in de ijskast te moeten zetten.

1. Hamilton (moet nog pitstop maken)
2. Vettel +3,7
3. Bottas +6,5
4. Raikkonen +10,5
5. VERSTAPPEN +15,4

Vettel redt het nèt

30/71 De Ferrari-coureur komt vlak voor de neus van Bottas terug op de baan na zijn pitstop. De Duitser lijkt echt comfortabel te zitten vandaag want hij trekt direct weer een gaatje naar de Mercedes.

Ook Verstappen is binnen geweest en komt terug achter Raikkonen, die ook nieuwe banden heeft gehaald. Hamilton momenteel aan de leiding: hij startte op de soft band die wat duurzamer is dan de supersoft waarop de rest startte. Hij zal straks naar de supersoft switchen terwijl de concurrentie nu de race zal willen uitrijden op de soft.

Daar komen de pitstops

27/71 Op ruim een derde van de race leidt Vettel ogenschijnlijk probleemloos. Bottas achter hem is de eerste van de leidende wagens die voor een bandenwissel kiest. Hij zal proberen op die nieuwe banden flink wat sneller te gaan dan Vettel op oude banden; brengen zij Vettel snel binnen?

Verstappen heeft Hamilton achter zich aan

22/71 Max Verstappen heeft nu een achterstand van ruim 2 sec op Raikkonen en moet zich mogelijk wat minder druk maken om de Fin en wat meer zorg gaan besteden aan het nadenken over hoe hij de ontketende Hamilton van zich af gaat houden. De wereldkampioen is Alonso en Massa voorbij en ligt nu op P4 direct achter Verstappen. het gat is wel ruim 9 tellen.

Twitter avatar VerstappenNL Max Verstappen Gap between Max and HAM is 9 seconds, as the British driver just posted the fastest lap of the race #BrazilGP #F1 🇧🇷

Verstappen beklaagt zich zojuist over slijtende achterbanden terwijl Bottas van zijn team de opdracht krijgt het gat met de leidende Vettel (+1,7 sec) te gaan dichten.

Stand van zaken: Ricciardo en Hamilton houden vol

Zowel de Red Bull-coureur als de Mercedes-man snijden door het veld. Hamilton ligt inmiddels op P7 terwijl de teamgenoot van Max Verstappen op P10 in de punten terecht is gekomen. Verstappen meldt over de boordradio dat hij denkt sneller te zijn dan Raikkonen, maar er niet voorbij weet te komen. Misschien een tikje opportunistisch van de Nederlander, maar in elk geval strijdbaar.

1. Vettel
2. Bottas +1,8 sec
3. Raikkonen +4,8
4. VERSTAPPEN +6,0
5. Massa +13,0
6. Alonso +13,9
7. Hamilton +15,8
8. Perez +17,8
9. Hülkenberg +21,8
10. Ricciardo +23,8

Twitter avatar F1 Formula 1 LAP 18/71 Battle for fifth = 😋 #BrazilGP 🇧🇷 https://t.co/1rYarLe0kG

De uitvallers tot nu toe

14/71 Stoffel Vandoorne (McLaren), Kevin Magnussen (Haas), en Esteban Ocon (Force India) liggen eruit. Zeker voor Ocon is dat ongewoon; hij finishte tot nu toe al voorgaande 27 Grands Prix.

VIDEO: de start vanuit alle hoeken

Omdat er zoveel gebeurde, hier nog even de chaos vanuit meerdere camerastandpunten herhaald.

De wereldkampioen is los

10/71 Tien ronden onderweg en Hamilton rijdt in de punten:
P10 voor de Brit die Nico Hülkenberg 1 sec voor zich heeft. Het gat naar leider Vettel valt nog mee.

Twitter avatar pirellisport Pirelli Motorsport Incredibly, with less than 10 laps gone, @LewisHamilton is only around 12 seconds off the lead in P10! #maximumattack

Verstappen heeft Massa op ruim 3 sec gereden, dat lijkt veilig. Raikkonen ligt ruim een sec voor hem.

Williams heeft Verstappen op het oog

Twitter avatar WilliamsRacing WILLIAMS RACING Next up for @MassaFelipe19 is Verstappen. They match each other in the first sector... #BrazilGP

En we zijn weer onderweg

6/71 Vettel leidt na de hervatting van de race. Bottas, Raikkonen en Verstappen volgen. Massa heeft vleugels in zijn laatste thuisrace en ligt 5de.

Hamilton ligt op P13, hoe ver gaat de wereldkampioen vandaag komen? Riciardo is na zijn spin bij de start nog wel steeds in de race en ligt op P15.

VIDEO: de start

Iedereen door de pitstraat

Doordat de brokstukken in de eerste bocht moeten worden opgeruimd, rijdt het hele veld door de pitstraat om niet over het puin heen te hoeven.

Vandoorne gemangeld

De Belg wordt in de sandwich genomen door Magnussen en Ricciardo. Het lijkt de Deen die initiator is van de ellende.

Direct safety car na chaotische start Grand Prix Brazilië

2/71 Ideaal scenario voor Lewis Hamilton: de safety car komt naar buiten doordat Esteban Ocon (Force India) en Romain Grosjean (Haas) elkaar raken en van de baan raken. Daniel Ricciardo (Red Bull) was eerder al gespind in de eerste bocht na de start. helaas voor de belgische fans is ooK Stoffel Vandoorne geslachtofferd in de eerste ronde, alsmede Grosjean's teamgenoot Kevin Magnussen.

Max Verstappen had een conservatieve start en is netjes op P4 gebleven. Sebastian Vettel (Ferrari) pakte echter direct de leiding van polesitter Valtteri Bottas (Mercedes).

En daar zijn ze op weg voor de opwarmronde

Alles rolt goed weg, geen problemen. Nog een paar minuten en iedereen op z'n plek voor de start.

Raikkonen start gewoon

Het probleem bij Ferrari blek meer een probleem van de garagebox dan van zijn wagen. De engineers vrezen dat zij niet alle telemetrie zullen ontvangen omdat het signaal zwak is, meldt Ferrari zojuist aan de Fin, die gewoon aan zijn opwarmronde gaat beginnen.

Massa voor de laatste keer

Hij neemt voor de tweede keer afscheid van zijn thuispubliek: Felipe Massa. Won in zijn Ferrari-dagen tweemaal op Interlagos, zwaaide vorig jaar af maar was bereid terug te keren voor een snoepjaartje bij Williams toen die renstal ineens Valtteri Bottas naar Mercedes zag verhuizen doordat Nico Rosberg plotseling met pensioen ging.

Wat staat er nog op het spel?

Het uitgangspunt voor de race van vandaag: Lewis Hamilton is dus niet meer te achterhalen, maar in de strijd om de ‘titel’ van vice-wereldkampioen zal Valtteri Bottas er veel aan gelegen zijn de voor hem teleurstellend verlopen tweede seizoenshelft een positief einde te geven.

De Fin kan in zijn eerste jaar bij Mercedes de 2e plek van Sebastian Vettel (Ferrari) nog afpakken. Verder is het in theorie ook voor Max Verstappen nog mogelijk om zich voor een Ferrari te wurmen.Hij moet dan vandaag en over twee weken in Abu Dhabi 30 punten zien goed te maken op Kimi Raikkonen, die op zijn beurt nog Verstappen’s teammaat Daniel Ricciardo binnen bereik heeft.

1. Lewis Hamilton 333 punten
2. Sebastian Vettel 277
3. Valtteri Bottas 262
4. Daniel Ricciardo 192
5. Kimi Raikkonen 178
6. MAX VERSTAPPEN 148
7. Sergio Perez 72

18. Stoffel Vandoorne 13

De startopstelling

Nog 5 minuten tot de wagens beginnen aan hun opwarmronde. Dit is de top 10 zoals geformeerd op de grid, wereldkampioen Lewis Hamilton start als laatste vanuit de pitstraat.

1. V. Bottas - Mercedes AMG
2. S. Vettel - Ferrari
3. K. Raikkonen - Ferrari
4. M. VERSTAPPEN - Red Bull
5. S. Perez - Force India F1
6. F. Alonso - McLaren
7. N. Hulkenberg - Renault
8. C. Sainz Jr. - Renault
9. F. Massa - Williams
10. E. Ocon - Force India F1

Weer problemen bij Ferrari

Niet voor de eerste keer deze tweede seizoenshelft krijgt Ferrari te maken met problemen aan een van de wagens op de startgrid. Dit keer wordt bodywork aan de bolide van Kimi Raikkonen verwijderd en sleutelen drie monteurs aan de zijkant van de wagen. Zijn ze op tijd klaar?

De beste strategie

We moeten vandaag rekenen op één pitstop per coureur, behalve waarschijnlijk Lewis Hamilton die middels een alternatieve strategie zal proberen door het veld heen te snijden. Bandenleverancier Pirelli liet alvast weten wat je het beste kan doen qua pitstops:

Renault beperkt Verstappen

Renault heeft bevestigd dat het de krachtbronnen aan onder meer het team van Max Verstappen afknijpt. door de aandrijflijnen niet op 100 procent te laten draaien hoopt het de betrouwbaarheid te verhogen; een maatregel die nodig is omdat de Fransen moeite hebben voldoende reserveonderdelen te leveren. Een merkwaardige constatering in de topsport die F1 is.

Mercedes en Hamilton maken van nood een deugd

Doordat de en kersverse wereldkampioen aan het begin van de kwalificatiesessie crashte (video) kreeg hij zaterdag geen tijd op de klokken. Hamilton zou daardoor sowieso achteraan moeten starten. Het team heeft er nu voor gekozen uit dit nadeel toch een voordeeltje te slaan.

Er is voor gekozen om Hamilton niet achteraan vanaf de grid te laten starten, maar vanuit de pitstraat. Hij begint dan wel met een grotere achterstand, maar kan in tegenstelling tot de wagens op de grid wél aanpassingen doen. Zo heeft Mercedes een gloednieuwe motor geïnstalleerd en kan het de wagenafstelling en banden helemaal aanpassen aan de omstandigheden van vandaag. Zo is de temperatuur van het asfalt nu bijvoorbeeld 30 graden hoger dan gisteren. Bovendien blijft Hamilton zo uit de benarde situaties die vaak ontstaan bij de eerste bocht na de start in Brazilië. En mocht door incidenten bij de start zelfs een safety car de baan op gestuurd worden, kan Hamilton soepeltjes achteraan sluiten wat zijn extra achterstand door het starten vanuit de pit zou oplossen.

Verstappen start als 4de

Hij had na het wegvallen van de gecrashte Lewis Hamilton misschien op wat meer gehoopt, maar vanaf de 4de startplaats is er voor Max Verstappen nog volop zicht op wederom een podiumplek; het zou zijn vierde in de laatste vijf races zijn als dat vanmiddag lukt.

Bij afwezigheid van Mercedes-teamgenoot Hamilton trok Valtteri Bottas pole position naar zich toe, met een minieme voorsprong op Ferrari’s Sebastian Vettel. Verstappen was voor de elfde keer dit seizoen sneller dan stalgenoot Daniel Ricciardo.

De race van vandaag; droog

De GP van Brazilië telt ook dit jaar weer 71 ronden. De start vindt plaats om 17.00 uur Nederlandse tijd en naar verwachting blijft het droog: de zon schijnt volop en zorgt voor een aangename 25 graden. Vorig jaar viel het - zoals wel vaker in São Paulo - met bakken uit de hemel. Het stelde Max Verstappen toen in staat een absolute masterclass regenrijden tentoon te spreiden.

Verstappen maakt zich klaar

Het circuit: Interlagos

Goed geraden: dat betekent ‘tussen de meren’. Hoewel er naast het circuit een vijver ligt, dankt de baan z’n originele naam aan twee kunstmatig aangelegde, gigantische watergebieden in de wijk Interlagos, bedoeld voor water- en elektriciteitsvoorziening.

In 1985 werd de baan hernoemd naar José Carlos Pace en hoewel de veel succesvollere en eveneens verongelukte Ayrton Senna ook een Paulista is, is dat nooit veranderd. Pace won in 1975 zijn enige F1-race op de toen nog langere versie van Interlagos.

Nog een half uurtje tot de start

De bolides rijden op dit moment de pitstraat uit voor wat laatste systeemtests waarna ze hun weg zullen zoeken naar de startgrid. Dat geldt niet voor de nieuwe wereldkampioen Lewis Hamilton, waarover zometeen meer.

Welkom bij de Grand Prix van Brazilië

Over twee weken zit het Formule 1-jaar er alweer op met de Grand Prix in Abu Dhabi als slotstuk, nu eerst nog de race in São Paulo. Deze voorlaatste GP van 2017 wordt verreden op het Autódromo José Carlos Pace, vernoemd naar de in 1977 verongelukte coureur afkomstig uit deze stad. In de volksmond kent iedereen het circuit bij de originele naam: Interlagos.

Met z’n hoogteverschillen en combinatie van snelle en langzame bochten voorziet de baan in volop mogelijkheid tot inhalen en in combinatie met het vaak grillige weer is de GP van Brazilië vrijwel altijd de moeite waard.