Terugkeer F1 naar Zandvoort ‘haalbaar’, maar veel hobbels

Of het op korte termijn gaat gebeuren, is nog maar zeer de vraag. Het is bovendien onduidelijk wat nu de concrete vervolgstappen gaan zijn.

Het circuit van Zandvoort. Foto Lex van Lieshhout/ANP

De komst van de Formule 1 naar Zandvoort is haalbaar, maar er zijn nog wel een hoop hobbels die genomen moet worden voor het zover is. Dat wijst een studie uit die de gemeente heeft laten uitvoeren naar de kosten en impact van de komst van het racecircus naar de badplaats. Of het op korte termijn gaat gebeuren, is daarom nog maar zeer de vraag.

Een van de belangrijkste vragen: wie wil voor de race gaan betalen? Hoewel onderzoeksbureau Decisio in een verkennend onderzoek heeft geconcludeerd dat de economische impact voor Zandvoort positief kan zijn (zo’n 2,5 tot 4 miljoen euro), is het woord nu aan overheden en bedrijven. “We zien geen onoverkomelijke hobbels, maar voor ons als promotor alleen is het financieel niet interessant”, zei Prins Bernhard van Oranje, sinds vorig jaar een van de eigenaren van het circuit sinds vrijdag op een persconferentie. “Er moeten meer partijen bijkomen.”

Nog niet met F1 gesproken

Contact met Formule 1-eigenaar Liberty Global is er nog niet geweest, dus het is nog niet bekend welk bedrag zou moeten worden betaald om de Formule 1 naar Nederland te halen. Bovendien zijn er 150.000 bezoekers nodig om de race rendabel te kunnen exploiteren. De beperkte bereikbaarheid van Zandvoort is volgens het onderzoek geen hobbel. “Er is een treinstation, er zijn parkeerplekken waarvandaan we bussen kunnen laten rijden”, zei onderzoeker Menno de Pater.

Concrete vervolgstappen zijn er op dit moment nog niet. De gemeente en het circuit hopen dat de overheid en het bedrijfsleven inspringen naar aanleiding van het onderzoek. “Het circuit kan binnen een jaar worden aangepast. Er moeten meer en bredere pitsboxen komen. Dan rest de financiële vraag: er zullen andere partners moeten bijkomen, wil dit een rendabel evenement worden.”

Verstappen

Het gesprek over een terugkeer van de Formule 1 naar Nederland is serieuzer geworden door het succes van Max Verstappen. Die heeft zich sinds zijn intrede in de koningsklasse in 2015 snel tot een van de populairste coureurs ontwikkeld en heeft inmiddels drie grand-prixoverwinningen achter zijn naam. Zandvoort, waar voor het laatst een GP plaatsvond in 1985 – die werd gewonnen door drievoudig wereldkampioen Niki Lauda, nu teamadviseur bij Mercedes – neemt vooralsnog de leiding in de discussie.

Ook speelt Assen, waar elk jaar races in de hoogste klasse van het motorracen plaatsvinden, een rol. Vorige maand kwamen ook geruchten dat F1-eigenaar Liberty een straatrace in Amsterdam of Rotterdam ook zou zien zitten.