Inspectie: Drentse transporteur in de fout

Vervoer

Er is veel mis bij Brinkman, het transportbedrijf dat rijdt voor IKEA. Dat blijkt uit een rapport van de Inspectie Leefomgeving en Transport.

Foto Brinkman Trans Holland

Te weinig rustmomenten. Geen fatsoenlijke slaapplek onderweg. Ontbrekende rijuren-administratie. Verboden ritjes door buitenlandse trucks in Nederland. Chauffeurs die niet in de loonadministratie voorkomen, ook niet in die van uitzendbureaus. Schijnconstructies.

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft honderden overtredingen vastgesteld bij transportbedrijf Brinkman Trans Holland in Emmen. Eind vorig jaar viel de inspectie binnen bij het bedrijf dat voor IKEA planten naar filialen in Scandinavië en Groot-Brittannië vervoert. Vakbond FNV kreeg het rapport in handen met beroep op de Wet openbaarheid bestuur. Edwin Atema van FNV: „Brinkman buit mensen uit. In feite is dat een vorm van mensenhandel. Dit is heel serieus.”

De vakbond probeert al lang het bedrijf, dat in handen is van een Zweedse investeerder, aan te pakken. In een kort geding dat FNV begin dit jaar aanspande, oordeelde de rechter dat het bedrijf z’n buitenlandse chauffeurs volgens de Nederlandse cao moet betalen. Ook mogen chauffeurs niet langer weken achtereen in hun cabine overnachten. Daarnaast deed FNV aangifte, onder meer voor schijnconstructies, valsheid in geschrifte en uitbuiting.

Waarschuwing

Atema is blij met het inspectierapport. „Het is goed dat de inspectie nu dit ook constateert.” Voor een deel van de overtredingen deelt ILT boetes uit. Voor een ander deel krijgt het bedrijf alleen een waarschuwing.

Brinkman, dat bestaat uit meerdere holdings en dochterondernemingen op hetzelfde adres in Emmen, heeft ook vestigingen in Polen en Moldavië, waar volgens FNV een deel van de chauffeurs in dienst zijn. Dat zou het mogelijk maken om chauffeurs zeer lage lonen van een paar honderd euro per maand te betalen. Daarbovenop krijgen ze dan een dagvergoeding. Toch oordeelt ook de inspectie dat in werkelijkheid alle activiteiten van Brinkman vanuit Nederland worden aangestuurd.

150 euro per maand

Maar ondanks de inval, de aangifte en dit rapport gaan de praktijken nog gewoon door, stelt Edwin Atema van FNV: „We spraken net nog een Moldavische chauffeur die 150 euro per maand van Brinkman krijgt. De rest is een dagvergoeding die nergens op papier staat. Zo’n chauffeur is dan heel afhankelijk. Als de baas zegt: rij door, terwijl hij moet rusten, dan doet hij dat natuurlijk. En hij is soms wel drie maanden onderweg. Waar slaap je dan, vroegen we. ‘In m’n cabine’.” Brinkman wilde geen commentaar geven op het rapport.

Ook andere transporteurs voor IKEA hebben van de inspectie dwangsommen opgelegd gekregen of waarschuwingen gehad. Volgens de vakbond profiteren opdrachtgevers van de sterke onderlinge concurrentie tussen de transportbedrijven.