Megaorder uit China voor Boeing

China heeft bij de vliegtuigbouwer vliegtuigen besteld van het type 737, 777 en 787 Dreamliners. Het vliegverkeer in het land maakt een explosieve groei door.

Een Boeing 747-4J6 van de nationale Chinese luchtvaartmaatschappij Air China. Foto Arnd Wiegmann / EPA

Het Chinese staatsbedrijf China Aviation Supplies Holding heeft bij Boeing driehonderd vliegtuigen besteld met een totale waarde van meer dan 37 miljard dollar (31 miljard euro). Dat heeft de vliegtuigbouwer donderdag bekendgemaakt.

Het gaat om vliegtuigen van het type 737, 777 en 787 Dreamliners. De bestelling komt na een bezoek van de Amerikaanse president Donald Trump aan zijn Chinese collega Xi Jinping in Peking. In de zijlijn van dat bezoek tekende China verschillende intentieverklaringen om orders bij Amerikaanse bedrijven te plaatsen met een totale waarde van 217 miljard euro.

In juli bestelde China al 140 vliegtuigen bij het Europese Airbus met een waarde van 22 miljard dollar, na een ontmoeting van Xi met bondskanselier Angela Merkel in Duitsland.

Lees in dit artikel dat KLM in China verwacht flink meer vluchten te kunnen gaan uitvoeren: De groei in de lucht komt van China

China heeft een groot aantal nieuwe vliegtuigen nodig wegens de explosieve groei van het luchtverkeer in het land. Door de groeiende economie kent het land een opkomende middenklasse die steeds meer gaat reizen. In een recente marktanalyse wordt verwacht dat het land de komende tien jaar ruim 3.700 nieuwe vliegtuigen nodig heeft.

China zal naar verwachting in 2024 de VS hebben afgelost als het land met de meeste vluchten, zowel nationaal als internationaal. Chinezen zullen de grootste groep toeristen in de VS worden. Het aantal van 220 luchthavens zal in 2020 in aantal waarschijnlijk toegenomen zijn tot 244.

Teruglopende punctualiteit

De afgelopen tien jaar voegden Chinese luchtvaartmaatschappijen al 102 internationale bestemmingen toe. Vorig jaar reisden 133 miljoen Chinese toeristen naar het buitenland, een groei van 28 procent ten opzichte van het jaar ervoor. De binnenlandse luchtvaart telde 478 miljoen passagiers, een stijging van meer dan 25 procent ten opzichte van 2015.

Die enorme groei leidt overigens inmiddels ook tot beruchte, urenlange vertragingen op sommige Chinese luchthavens. Omdat de Chinese luchtmacht het grootste deel van het luchtruim beheerst, raakt dit steeds meer uit verhouding met de groeiende commerciële luchtvaart. In China is ongeveer 30 procent van het luchtruim beschikbaar voor de commerciële luchtvaart, tegen bijvoorbeeld 80 procent in de VS. Ongeveer 80 procent van de vluchten is daardoor nog maar op tijd.