Wel een wortel, geen stok voor de auto-industrie

Nieuwe auto’s mogen in 2030 gemiddeld 30 procent minder CO2 per kilometer uitstoten dan in 2021, staat in een nieuw voorstel van de Europese Commissie. Milieu-organisaties zijn teleurgesteld.

De Europese Commissie kreeg het verwijt lauw te reageren op het dieselschandaal met z’n giftige stikstofoxiden. Foto Jeroen Jumelet/ANP

Nieuwe auto’s mogen in 2030 gemiddeld 30 procent minder CO2 per kilometer uitstoten dan in 2021. Halverwege, in 2025, moet de uitstoot zijn terug zijn gebracht met 15 procent. Dat staat in het nieuwe voorstel dat de Europese Commissie woensdag uitbracht. De norm voor 2021 staat op 95 gram CO2 per kilometer.

Over het Commissievoorstel voor CO2-uitstoot door auto’s is lang en hard gestreden. Elke gram CO2 die een auto meer mag uitstoten scheelt autofabrikanten veel investeringskosten. Tot op het laatst heeft de auto-industrie geprobeerd het tussentijdse doel voor 2025 eruit te halen.

Dat is dus niet gelukt.

Hoe strak durft de Commissie de industrie aan banden te leggen? Lees ook: De auto-industrie lobbyt voor elk tiende grammetje CO2-uitstoot

Geen straf voor te weinig elektrische auto’s

Toch stelt het voorstel milieu-organisaties teleur. Ze vinden 30 procent reductie veel te weinig. Diverse lidstaten, waaronder Nederland, hebben zelf gevraagd om een grotere reductie van 40 procent. Milieu-organisatie Natuur en Milieu stelt in een reactie: „Om de klimaatdoelen te behalen moeten in 2030 alle autoverkopen 100 procent zero emissie zijn.” Het steekt groene organisaties ook dat de Commissie geen praktijktest voor CO2 -uitstoot afdwingt, zoals dat nu wel gebeurt voor stikstofoxiden, waar het dieselschandaal om draait. In plaats daarvan houdt de Commissie vast aan een laboratoriumtest, die een vertekend beeld geeft.

Het is autofabrikanten bovendien gelukt om een bepaalde sanctie uit het voorstel te halen. De Commissie wil dat in 2025 minstens 15 procent van de verkochte auto’s nul of heel weinig CO2 uitstoot, en dus elektrisch of hybride is. In 2030 moet dat aandeel 30 procent zijn.

De fabrikant die dat quotum haalt – de wortel – krijgt een bonus in de vorm van versoepelde uitstootlimieten. Maar voor de fabrikant die dat niet haalt, is er in het nieuwe voorstel geen straf meer. Volgens de Süddeutsche Zeitung is de stok er op het allerlaatst uitgehaald in een telefoontje tussen de Duitse fabrikantenvereniging VDA en de kabinetschef van Commissievoorzitter Jean-Claude Juncker. Daarmee, stelt Natuur en Milieu, is het voorstel „tandeloos” geworden.