Vloggen om een baan binnen te slepen

Videosolliciteren

Met alleen een brief en cv steek je onvoldoende boven het maaiveld uit, leren werkzoekenden tijdens een workshop vloggen.

Deelnemers aan de workshop oefenen met vloggen Foto Remco Koers

Karin Muller kijkt vluchtig op de klok. Over vijf minuten begint haar workshop, en er staat pas één naam op de intekenlijst. Maar dat is geen reden tot paniek. „Ik loop wel even naar buiten om te werven. Misschien weet nog niet iedereen het te vinden.”

Even later zit er een handjevol mensen op de klapstoeltjes in de kunstgalerie die voor de gelegenheid als cursusruimte is ingericht. Muller vuurt een retorische vraag op hen af: „Wisten jullie dat hr-specialisten gemiddeld slechts zes seconden een cv bekijken?” Korte stilte. „Sinds de internetrevolutie is het concentratievermogen van de mens vergelijkbaar met dat van de goudvis. Je hebt dus maar héél kort de tijd om de aandacht te trekken.”

Als het goed is, verzekert Muller haar ietwat slaperige publiek, zitten bedrijven om hen te springen. „Maar ze vinden het lastig jullie te vinden. Vandaag gaan we leren hoe we daar iets aan kunnen doen.”

„Ik laat jullie eerst even iets zien.”

Op het beamerscherm start een video. Het is een vlog van haarzelf.

„Wat valt jullie op?”

„Slecht licht”, zegt een man in een blauw donsjack.

„Ik hoor helemaal niets van wat je zegt”, mompelt een vrouw op de achterste rij.

„Inderdaad, er is tegenlicht. En dat geluid is natuurlijk vreselijk.” Muller draait zich om naar het scherm. „En wat nog meer? Let eens op mijn ogen. Kunnen jullie zien waar ik naar kijk?” De deelnemers schudden het hoofd.

„Nee hè? Dat is een veel gemaakte fout. Ik kijk naar mijn beeldscherm, niet naar mijn lens. En worden jullie niet gek van mijn gewiebel?”

In Alphen aan den Rijn is het de Week van het Werk. Om werkgevers en werkzoekenden uit de regio met elkaar in contact te brengen, is er op deze dinsdag in woonboulevard Da Vinci een banenmarkt georganiseerd. De bezoekers, een gemêleerd gezelschap van jongeren en ouderen, hoog- en laagopgeleiden, struinen gewapend met plastic koffiebekertjes en kladblokken van het UWV de standjes af.

De workshop vloggen prijkt prominent op het programma. Er is zelfs een hashtag: #vlogtothejob. Bas de Lange, initiatiefnemer van de Week van het Werk en eigenaar van een uitzendbureau, legt uit waarom. De laatste jaren heeft hij de arbeidsmarktcommunicatie zien veranderen. „In het verleden had je personeelsadvertenties in de zaterdagbijlage van de krant. Daarna kwamen sites als Monsterboard, toen LinkedIn. Sociale media zijn een grotere rol gaan spelen. De volgende fase is de vlog. Het is een mooi medium voor bedrijven en werkzoekenden om zich zichtbaar te maken.”

Matchende outfit

Dat nog niet iedereen het zo ziet, blijkt als Karin Muller de deelnemers van haar workshop de opdracht geeft om uit de losse pols een filmpje op te nemen. „Ik dacht dat we hier zouden leren hoe we vlogger konden worden”, moppert een veertiger met stekeltjeshaar en zijn jas nog aan. Zijn buurman: „Ik wist niet dat we een mobieltje moesten meenemen.”

Bij de tweede groep gaat het beter. Voor een kleurrijke foto van een vrouw met hoed vertelt Mandy de Langen (33) uit Alphen enthousiast in de lens van haar telefoon dat ze na 10 jaar haar baan in marketingcommunicatie heeft opgezegd en op zoek is naar iets nieuws. Wat precies weet ze nog niet. „Maar dat het iets met mensen is staat vast.”

Het gebruiken van video ziet De Langen als een nuttige toevoeging aan het sollicitatieproces. „Ik ben heel visueel ingesteld. Filmpjes maken vind ik leuk. De vraag is wel: hoe maak ik het concreet? Welke eigenschappen van mezelf ga ik uitlichten? Ik wil vaak te veel zeggen. Zo komt de boodschap misschien niet over.”

Voor een abstract schilderij probeert Arno Klos de 59-jarige Ruud Arendts in beeld te krijgen. „Oké Ruud, hij loopt. Nee, wacht! Nu maak ik een foto. Ja, daar gaat-ie. Go!” Arendts vertelt over zijn werkervaring in de pensioenwereld. Zijn sterke punten: „Ik ben flexibel, een echte teamplayer en creatief. Ik denk graag out of the box.” Hij is op zoek naar een functie waarin die eigenschappen samenkomen. „En ik ben geïnteresseerd in big data.” Cameraman Klos knikt tevreden.

De mannen waren te laat voor de eerste workshopronde en hebben daarom een half uur met elkaar staan kletsen. Klos: „Ruud en ik lopen tegen dezelfde dingen aan. De leeftijd hè? Ik ben 56. Dan moet je toch dingen zien te vinden waarmee je jongeren kunt overtreffen.”

Wie je ook bent en wat voor baan je ook zoekt: iedereen kan baat hebben bij vloggen, zegt Muller. „Met alleen een sollicitatiebrief steek je onvoldoende boven het maaiveld uit.” Maar: „Zorg wel dat je video matcht met datgene wat je doet. Let bijvoorbeeld op kleding: een financieel dienstverlener moet niet in een slobbertrui gaan staan, een monteur hoeft niet strak in pak. Maak een film die bij je past. Hoe fijner je je voelt, hoe beter je op beeld overkomt.”