Koopt Walt Disney Fox?

mediareuzen

Disney is in gesprek met Fox. Het overweegt de entertainmenttak over te nemen. Fox wil zich op nieuws en sport richten.

Marinootje

Walt Disney en 21st Century Fox, twee van de grootste mediaconcerns van de wereld, hebben de afgelopen tijd uitgebreid onderhandeld over een deal die de Amerikaanse film- en tv-industrie sterk zou veranderen.

Volgens nieuwszender CNBC en persbureau Bloomberg zou Disney (omzet in 2016: circa 8,1 miljard euro) de productiebedrijven willen overnemen die films, series en andere programma’s maken. The Simpsons is een van de bekendste series van 21st Century Fox (omzet 2016: 2,4 miljard euro). Dat concern zou dan achterblijven met de nieuws- en sportzenders van Fox. CNBC en Bloomberg meldden dinsdag dat beide concerns op dit moment niet meer onderhandelen, maar de deal die zij schetsen weerspiegelt de grote veranderingen in de internationale mediasector.

Een belangrijke vraag daarbij is: kies je als audiovisueel mediaconcern voor ‘tijdsonafhankelijke’ producties die kijkers op afroep, online, op een willekeurig moment kijken, zoals films en series? Of kies je voor ‘tijdsgebonden’ programma’s zoals nieuws en sport die je het liefst live ziet? Het is de keuze tussen ‘ingeblikte’ content en ‘dagverse waar’.

Koper wordt verkoper

21st Century Fox is eigendom van de familie Murdoch dat ook News Corporation bezit, uitgever van onder meer zakenkrant The Wall Street Journal en tabloid New York Post. Ook wil het de volledige zeggenschap krijgen over satelliet-tv-bedrijf Sky. De Murdochs ondervinden daarbij oppositie van onder meer Britse mediatoezichthouders.

Rupert Murdoch was altijd een koper: met de ene stoutmoedige overname na de andere bouwde hij een wereldwijd nieuws- en entertainment-imperium met grote politieke invloed. Dat Murdoch nu zou willen verkopen is volgens analisten een teken dat hij en zijn zonen James en Lachlan erkennen dat zij in entertainment niet langer een wereldspeler kunnen zijn, nodig om te concurreren met Netflix, Amazon, YouTube en Facebook.

Wereldschaal is belangrijk. Wie zijn series snel en simpel aan de hele wereld kan tonen, kan zich bijvoorbeeld, zoals Netflix, een peperdure dramaserie als The Crown, over de Britse koningin Elizabeth, permitteren.

Walt Disney ziet dezelfde concurrenten op zich af komen. Het bedrijf van Mickey Mouse kondigde eerder aan met eigen online videodiensten te komen, één voor ‘familie-entertainment’ en één voor sport. Daarom trekt Disney op termijn ook zijn tekenfilms terug van Netflix. En kan het de studio’s van 21st Century Fox goed gebruiken.