De prijzenslag is gearriveerd in de VS

In de VS kan Ahold Delhaize stevige concurrentie verwachten van Amazons Whole Foods en Europese discounters Aldi en Lidl.

Een filiaal van Stop & Shop, een supermarktketen van Ahold Delhaize, in New Rochelle, New York. Foto Daniel Acker/Bloomberg

Ligt de bestuursvoorzitter van Ahold Delhaize wel eens wakker van Amazon? Nee hoor, zegt Dick Boer, „dat doe ik niet zo gauw. Maar het is natuurlijk een belangrijke concurrent, één met een andere invalshoek. Het is goed om scherp te zijn.”

Woensdag presenteerde het supermarktconcern van Boer zijn cijfers over het afgelopen, derde kwartaal. Omzet en winst stegen. Maar waar beleggers vooral naar zullen hebben gekeken: hoe doet het bedrijf het in de Verenigde Staten?

Want Albert Heijn mag dan een oer-Hollandse supermarktketen zijn, het moederbedrijf is dat eigenlijk allerminst. Het grootste deel van de omzet van Ahold Delhaize (370.000 werknemers) is afkomstig uit de Verenigde Staten – rond de 30 miljard euro, dat is zo’n tweederde van het totaal.

In Nederland is het bedrijf al jaren marktleider, ondanks de snelle groei van het marktaandeel van de nummer twee in het Nederlandse supermarktlandschap, Jumbo. Maar in de Verenigde Staten is de strijd om de klant volop in gang.

Midden juni dit jaar kondigde Amazon aan voor omgerekend 12,3 miljard euro de biologische supermarktketen Whole Foods te kopen. Met bezorgdienst Amazon Fresh bezorgt de grootste webwinkel ter wereld al tien jaar verse producten, maar tot een echte ontwrichting zoals in de andere markten waarin Amazon opereert, was het in de supermarktbranche nog niet gekomen. De overname van Whole Foods zou dat kunnen veranderen. Dat heeft 460 vestigingen, naast in de VS ook in Canada en het Verenigd Koninkrijk.

In reactie op het overnamenieuws daalde de beurskoers van Ahold Delhaize, maar ook die van bijvoorbeeld Walmart. Sinds begin dit jaar nam de beurskoers van Ahold Delhaize met ruim vijftien procent af.

De fusie tussen Ahold en Delhaize leverde tot nu toe meer op dan gedacht, maar er is ook veel onrust in de markt. Lees ook: Vrolijkheid bij Ahold slaat niet over op beleggers

By far meer ontwikkeld

Niet dat het bedrijf geen partij is voor het grote Amazon; zo is Ahold Delhaize in de VS eigenaar van Peapod, waar klanten al sinds de jaren negentig online boodschappen kunnen doen (volgens persbureau Bloomberg gingen de bestellingen de eerste jaren per fax). „We weten wat we aan het doen zijn”, zegt bestuursvoorzitter Boer daarom over de online tak van het concern. „We zijn met onze online bezorging by far meer ontwikkeld dan concurrenten.” Peapod is niet winstgevend.

Sinds de fusie met het Belgische Delhaize vorig jaar heeft het concern acht ketens in de Verenigde Staten, naast Peapod ook merken als Stop & Shop, Food Lion, Hannaford en Giant. In totaal gaat het om rond de 2.000 winkels, die vooral geconcentreerd zijn aan de oostkust, in staten als Maine en Pennsylvania.

Naar eigen zeggen won Ahold Delhaize er afgelopen kwartaal marktaandeel, met name met de winkels van Food Lion en Stop & Shop.

Gezamenlijk zijn de winkels van Ahold Delhaize de op drie-na-grootste keten van de VS. De grootste is Walmart, dat een omzet van 480 miljard dollar maakt en meer dan 4.600 winkels heeft door het gehele land. Ook Kroger en Albertson’s zijn groter, blijkt uit verkoopcijfers die Euromonitor verzamelt. Maar kijk naar de online activiteiten van de bedrijven, en dan is Ahold Delhaize ineens groter dan Kroger, blijkt uit diezelfde cijfers.

Toch al lage marges

Al die ketens krijgen de komende jaren te maken met geïntensiveerde concurrentie van Europese discounters. Het Duitse Aldi heeft al sinds de jaren zeventig winkels in de VS en kondigde onlangs aan de komende vijf jaar ruim drie miljard dollar te investeren om nog eens negenhonderd winkels te openen. Dat zou het totaal aantal winkels op 2.500 brengen. Ook Lidl probeert voet aan de grond te krijgen in de Verenigde Staten. De eerste winkels zijn deze zomer geopend, volgend jaar moeten dat er honderd zijn.

En zo is de prijzenslag, Europeanen niet vreemd, gearriveerd in de Verenigde Staten. Amazon, Aldi, Lidl: ze kunnen de druk op de lage prijzen en de toch al lage marges in de supermarktwereld nog verder onder druk zetten.

En dat zou weer kunnen leiden tot nieuwe fusies of overnames. Vorige maand werd er al gespeculeerd over een toenadering van Ahold Delhaize tot de Amerikaanse keten Kroger. Bestuursvoorzitter Boer, bij de presentatie van de kwartaalcijfers woensdagochtend: „Wij reageren niet op speculaties.”

Correctie: In een eerdere versie van dit artikel stond dat Amazon niet winstgevend is. Dat is onjuist.