Recensie

Thomas Acda debuteert met frisse romkom

Romantische komedie

‘Oh Baby’ weet het uitgekauwde idee van de romkom rond een man die een kind in de schoot geworpen krijgt net even anders uit te werken, wat een verrassend leuke film oplevert.

Muzikant Ruben (Gijs Naber) wist tot het overlijden van zijn ex-vriendin niet dat hij vader was.

Man krijgt zorg over een kind en wordt volwassen: dat idee was aanleiding voor talloze films, van Three Men and a Baby tot About a Boy. Toch werkt Oh Baby dit gegeven net even anders uit dan zijn voorgangers. Scenariste Nienke Römer weet rond het uitgekauwde gegeven zelfs een verrassend leuke romantische komedie te weven.

Na het overlijden van zijn ex-vriendin krijgt sappelende muzikant Ruben (Gijs Naber) haar baby toegewezen, die zonder dat hij het wist door hem bij haar was verwekt. Haar jongere zus Lucy denkt dat hij dit allemaal niet aankan en werpt zich op als surrogaatmoeder. Zij trekt bij hem in en samen voeden ze de baby zo goed en zo kwaad als het gaat op. Dit gaat gepaard met gekibbel, waarna bij de twee tegenpolen toenadering volgt: de formule van de romkom, met hier zelfs een slim bedachte variatie op de in het genre onvermijdelijke vliegveldscène.

Debuterend speelfilmregisseur Thomas Acda weet er een frisse film van te maken, met veel dank aan zijn uitstekende cast. Vooral actrice Hanna van Vliet valt in positieve zin op: haar naturel is een aanwinst voor de Nederlandse film. Maar niet alles gaat even goed: zo is een bijrol van Sanne Vogel als neurotische vrouw niet echt grappig.