Sandd gaat concurrerende kerstzegels verkopen

Na de gewone postzegel brengt postbezorger Sandd ook kerstzegels op de markt. Het bedrijf wil tien procent van de totale markt overnemen van PostNL.

De post met de nieuwe kerstzegels kan alleen via de postpunten van Sandd worden verzonden. Foto Bart Maat/ANP

Postbedrijf Sandd brengt vanaf 27 november een postkerstzegel op de markt. De zegel gaat 50 cent per stuk kosten, de kerstzegel van concurrent PostNL kost dit jaar 73 cent. Sandd, dat in oktober een postdienst voor particulieren lanceerde, gaat hiermee opnieuw de concurrentie aan met PostNL.

Volgens het bedrijf worden de kosten gedrukt doordat de post maar twee keer per week bezorgd wordt. Het bedrijf hoopt zo’n vijftien miljoen kerstzegels te verkopen. Dat is ongeveer 10 procent van de markt. Sandd gaat de postzegels verkopen bij de verkooppunten van DHL en DPD, via de webshop en bij Blokker. De kerstkaarten kunnen bij de postpunten van Sandd op de bus worden gedaan, die komen ook in de vestigingen van Blokker. Kerstkaarten die vóór 19 december op de bus worden gedaan, worden op tijd bezorgd.

Concurrentie

In oktober bracht Sandd ook een gewone postzegel op de markt in samenwerking met DHL. Die kost 60 cent. De postzegels worden verkocht bij de tweeduizend punten van DHL waar de briefpost ook kan worden verstuurd. De introductie van de nieuwe postzegel betekende de eerste concurrentiestrijd sinds twee eeuwen op de postmarkt.

Lees ook: bij PostNL slinkt de postbezorging. Dat komt volgens het bedrijf door de concurrentie.

Met de invoering van de Postwet in 2009 kwam er voor het eerst ruimte voor andere bedrijven om brieven te bezorgen, maar die beperkten zich tot nu toe tot de zakelijke markt. Doordat Sandd Van Straaten Post overnam, kreeg het bedrijf landelijke dekking om ook bij particulieren post te bezorgen. Het bedrijf wil de wettelijk vastgelegde postvoorziening overnemen van PostNL en zegt dit ook goedkoper te kunnen doen dan PostNL dit nu doet.