Producent Gosschalk stopt na grensoverschrijdend gedrag

Schrijver en film- en televisieproducent Job Gosschalk heeft bekend dat hij “over grenzen is gegaan” in zijn omgang met acteurs.

Setbezoek van de film Alle Tijd in het Appel Theater in Den Haag. Op de foto: regisseur Job Gosschalk. Foto Sven Hoogerhuis/ANP KIPPA

Producent en scenarioschrijver Job Gosschalk legt per direct zijn werk neer. Dinsdag bekende hij grenzen te hebben overschreden in zijn omgang met acteurs. Hij is onder meer producent van de film Alles is Liefde en theaterregisseur van de succesvolle musical De Marathon. Gosschalk is bekend geworden als mede-eigenaar van het castingbureau Kemna Casting en was daar tot 2008 werkzaam.

Gosschalk zegt in zijn verklaring dat er de afgelopen weken geruchten de ronde hebben gedaan over zijn omgang met acteurs. Die kloppen deels, geeft de producent toe.

“Het klopt dat ik één-op-één met acteurs aan scènes heb gewerkt, ook bij mij thuis. Het is voorgekomen dat ik daarbij acteurs heb gevraagd hun kleren uit te doen. Ik ben daarbij in een aantal gevallen - besef ik nu - over grenzen gegaan.”

Volgens Gosschalk heeft er echter geen fysiek contact plaatsgevonden, bij zijn beste weten. Gosschalk noemt de voorvallen “speloefeningen”.

Volgens Nieuwe Revu hebben zeven mensen zich gemeld met verhalen over Gosschalk. Etienne Poeder, hoofdrolspeler in de musical The Lion King uit 2005, heeft verklaard dat hij zich tijdens een privésessie met hem moest uitkleden. Poeder zei zich hierbij “zeer ongemakkelijk” te voelen.

Ook tegenover andere media, waaronder de NOS en RTL Nieuws, doen acteurs hun verhaal. “Mijn opwinding moest ik laten zien en uiteindelijk mezelf bevredigen”, zegt een acteur die in de avonduren bijles kreeg van Gosschalk. Een andere acteur bevestigt het beeld. “Voor je het weet, heb je een tong in je mond en een hand in je kruis.”

Wilde geruchten

Gosschalk ontkent verder de “wilde geruchten over drugs, betasten en minderjarigen”. “Van die verhalen wil ik met grote stelligheid afstand nemen. Daar is absoluut geen sprake van geweest.” Ook biedt hij in de verklaring zijn excuses aan voor zijn gedrag.

“Als ik mensen heb gekwetst of een pijnlijke herinnering heb bezorgd, spijt mij dat heel erg. Die mensen zou ik graag persoonlijk mijn excuses willen aanbieden.”

Kemna Casting reageert geschokt op de verklaring van Gosschalk:

“Grensoverschrijdend gedrag wordt op geen enkele manier getolereerd binnen onze organisatie. Wij doen er daarom alles aan om dergelijk gedrag te voorkomen en nemen waar nodig maatregelen. Zo is er nu een vertrouwenspersoon tot wie acteurs en actrices zich kunnen wenden, ook als het om gevallen uit het verleden gaat.”

#MeToo-discussie

Zijn verklaring is een gevolg van de #MeToo-discussie. De verklaring van Gosschalk is een reactie op een artikel in de Nieuwe Revu. Daarin uitten acteurs, deels anoniem, beschuldigingen over seksuele intimidatie en machtsmisbruik door Gosschalk.

Vooral in de laatste tien jaren is de 50-jarige Job Gosschalk uitgegroeid tot een duizendpoot, die een groot aantal film-, tv-, toneel en musicalproducties op zijn naam heeft staan. Kiezen wilde hij niet, zei hij in een NRC-interview: “Ik zou heel erg ongelukkig zijn met alleen toneel. En alleen televisie, idem dito”.

Een machtig man is hij, want zijn invloed reikt ver. Zo is hij dit seizoen onder meer coproducent en regisseur van het toneelstuk Vastgoed B.V en van de theatermusical op basis van de film De Marathon.

Gosschalk wilde acteur worden omdat dat hem beroemd zou kunnen maken. Maar hij bleef slechts een jaar op de Amsterdamse toneelschool, werkte daarna als assistent voor regisseur Theu Boermans en richtte in 1987 zijn eigen castingbureau op. Zeven jaar later trad hij in dienst bij Hans Kemna, die destijds het eerste en allergrootste castingbureau van Nederland leidde. En daarna ging het snel: in 2000, toen Kemna met pensioen ging, nam Gosschalk diens bedrijf over. Daar werd hij even invloedrijk als Kemna altijd was geweest.

Rundfunk

Maar hij wilde meer. In 2008 droeg hij de leiding van Kemna Casting over aan zijn neef Janusz, die tevens mede-eigenaar werd. Job Gosschalk is sindsdien alleen nog co-eigenaar op papier. Hij reageert doorgaans geërgerd als hij nog steeds voor casting director wordt aangezien. Hij is producent van tv-series als ’t Schaep met de 5 pooten, Moeder ik wil bij de revue, de improvisatiecomedy Jeuk en de absurdistische reeks Rundfunk en regisseerde het bioscoopsucces Alles is liefde.

Niet alles verandert onmiddellijk in goud. De bioscoopfilm De zevende hemel, met populaire Nederlandse liedjes, maakte eerder dit jaar weinig indruk. Tot zijn plannen voor volgend seizoen behoort een musicalversie van All Stars, de film en tv-serie over een tragikomisch clubje amateurvoetballers.