Makii stuurt kinderen spelend op avontuur

Ze veroverden de markt onder meer met ‘Turbo-grote-kleurplaten’, waarvan inmiddels edities voor het Rijksmuseum en Museum Voorlinden zijn.

Makii begon toen Mielo Pouwer (31) en Idris van Heffen (32) net afgestudeerd waren aan de Willem de Kooning Academie. Pouwer: „Tijdens onze opleiding Illustratie deden we al veel opdrachten samen. In die tijd zijn onze stijlen, die allebei een beetje kinderlijk zijn, naar elkaar toe gegroeid.”

Na de studie hadden beide mannen weinig zin om voor een baas te gaan werken en begonnen ze, in 2013, hun eigen studio. „We begonnen met muurschilderingen voor kinderdagverblijven in Rotterdam. Maar we wilden eigenlijk iets maken waarmee kinderen zelf aan de slag konden gaan zodat ons ontwerp interactief wordt. De naam ‘Makii’ is een verbastering van maken.”

Vanuit die gedachte ontstond in 2014 de eerste ‘Turbo-Grote-Kleurplaat’, van anderhalf bij één meter hoog. Daarin krijgen kinderen de ingrediënten aangereikt waarop ze hun fantasie de vrije loop kunnen laten. „Door dieren en voorwerpen samen te brengen in een stad of jungle creëer je zelf je verhaal waarin van alles kan gebeuren. We willen kinderen stimuleren om zelf op avontuur te gaan.” In eerste instantie gingen ze zelf langs boekwinkels om de kleurplaten te verkopen. „Dat bleek goed te werken dus na twee maanden konden we ons team al uitbreiden met iemand die de verkoop voor ons uit handen nam.”

Inmiddels verkoopt Makii, dat is gevestigd aan de Mathenesserdijk , maandelijks duizenden producten in 500 winkels in tien landen, waaronder Taiwan en Mexico. Het assortiment is inmiddels een stuk breder geworden. Zo zijn er herbruikbare (muur)stickers, kaarten en loopfietsen. „We hebben net een eerste ‘doe-boek’ uit in een reeks waarin we kinderen op een leuke manier bewust maken van onderwerpen als het milieu, energie en gezond eten. Ook hebben we net een driedelig kinderservies van bamboe gemaakt in samenwerking met een speelgoedfabrikant.” In de toekomst wil Makii een allround speelgoedmerk worden met een variatie aan producten.