Sottsass-expo in Stedelijk Museum op losse schroeven

Stedelijk Museum Amsterdam

Het Stedelijk Museum heeft voor april een grote expo gepland van ontwerper Sottsass. Diens weduwe is het oneens met de opzet.

Ettore Sottsass met een van zijn keramische totems uit de jaren ’60. Foto Petra en Erik Hesmerg

De overzichtstentoonstelling in het Stedelijk Museum Amsterdam van de Italiaanse ontwerper Ettore Sottsass (1917-2007) staat vijf maanden voor de opening op losse schroeven. Dat komt omdat Sottsass’ vrouw Barbara Radice en verzamelaar Ernest Mourmans, de belangrijkste bruikleengevers, hun medewerking hebben ingetrokken.

Gebrek aan samenwerking

Radice en Mourmans zijn het niet eens met het tentoonstellingsconcept en verwijten de leiding van het museum een gebrek aan samenwerking. „Met het Stedelijk is geen overleg mogelijk”, zegt kunstproducent en verzamelaar Mourmans, die 25 jaar met Sottsass heeft samengewerkt en allerlei grote, internationale musea hielp om tentoonstellingen over de ontwerper samen te stellen.

Jarenlange relatie

Barbara Radice zegt dat haar man altijd goede banden met het Stedelijk heeft onderhouden. „Al sinds Rudi Fuchs (directeur tot 2003, red.) hebben we met verschillende directeuren gesproken over een retrospectief. Ettore, Ernest en ik hebben altijd verondersteld dat we die tentoonstelling in overleg zouden samenstellen.”

Van een dialoog met het Stedelijk is geen sprake, zegt Radice. „Ik weet niet wat er gaande is, maar diplomatiek is de museumleiding allerminst.”

Snacks

De thematische en didactische opzet van de tentoonstelling in het Stedelijk bevalt Radice allerminst. „Het werk van Ettore hoef je niet uit te leggen. In musea zie je steeds vaker tentoonstellingen als snacks. Ik ben niet geïnteresseerd in een consumeerbare show.”

Radice leent het Stedelijk daarom geen werken uit en bovendien verbiedt ze het gebruik van de teksten van haar man. Ook spreekt ze de hoop uit dat de tentoonstelling niet doorgaat. „Dit is een enorme tegenvaller. Voor de bezoekers van het Stedelijk, voor de nagedachtenis van Sottsass, en voor Ernest en mij”, zegt Radice.

Toonaangevend

Sottsass geldt als een van de meest toonaangevende ontwerpers van de tweede helft van de twintigste eeuw. Hij werd in de jaren tachtig beroemd met zijn Memphis-meubelen. Maar hij was ook actief als schilder, architect, fotograaf, publicist en ontwerper van sieraden, lampen, meubelen en andere gebruiksvoorwerpen. Zijn honderdste geboortejaar is dit jaar wereldwijd gevierd met tentoonstellingen en boekpublicaties.

In het Triennale Design Museum in Milaan is nog tot maart een enorm retrospectief te zien, dat door Radice is samengesteld. Het leeuwendeel van de daar tentoongestelde voorwerpen is afkomstig van Ernest Mourmans. Een flink deel daarvan zou naar het Stedelijk komen. Mourmans: „Ik verheug me al vijftien jaar op die tentoonstelling in het Stedelijk. Het had de mooiste Sottsass-expositie ooit kunnen worden. Ik heb nog allerlei bijzondere ontwerpen die nog nooit eerder zijn getoond.”

Heroverweging

Radice en Mourmans hopen dat de leiding van het Stedelijk tot inkeer komt en alsnog bereid is het concept te heroverwegen.

Het Stedelijk Museum laat weten dat in april een representatieve Sottsass-tentoonstelling zal opengaan.