Column

Hoe maak je een fijne vieze film?

Zap Er zijn momenteel veel programma’s over seks te zien bij de NPO. Het hoogtepunt in de seks-estafette is Vieze film, de VPRO-serie over jonge regisseurs die voor het eerst porno maken.

Opnames van de pornofilm Corn (Vieze film, VPRO)

Lag er een post-it memo op de bureaus van de netmanagers en andere verantwoordelijken in Hilversum? „Wintertijd! 1) Klok een uur terug zetten! 2) Seks programmeren!” In vier dagen tijd zag ik alleen al op NPO3 Young Sex for Sale in Japan, 40 dagen zonder seks, Confessions of a Sex Addict, Slaapkamers, Filemon op de Wallen, Aftellen voor porno, Vieze film en A Complete History of My Sexual Failures voorbijkomen. En dan hebben we nog twee ‘NPO Seksweken’ te gaan.

Heel vrolijke televisie leverde al die seks donderdag niet op. Filemon Wesselink liep sipjes over de door toeristen gekoloniseerde rosse buurt van Amsterdam: „Het is hier zuipen, blowen, hoeren en af en toe een beetje kotsen.” Een oudere drag queen zei dat het eigenlijk alleen op hartjesdag nog ouderwets gezellig was – en dan kwamen gedwongen prostitutie en vrouwenhandel in de eerste aflevering nog amper aan de orde.

Het hoogtepunt in de seks-estafette is voorlopig Vieze film (VPRO). In die reeks volgt Vincent Boy Kars drie filmmakers die hij heeft gevraagd voor het eerst in hun leven een pornofilm te maken. De daaruit voortgekomen VPRO-porno is zelf trouwens ook te zien, na tienen op de site van de omroep. De SGP protesteerde al tegen het gebruik van publieke middelen om seksfilms te maken – maar alléén de SGP protesteerde, constateerde de omroep zelf in het geestige voorspelfilmpje Aftellen voor porno.

De eerste aflevering van Vieze film begint met een schitterend shot van een maïsveld waar een stellage in staat. Buiten beeld zegt een regisseur dat het nu tijd is om gewoon te neuken: „Brainless, flesh, just fucking.” Waarna dadelijk een aanhoudend ‘flap-flap-flap’ losbarst.

In het groen wordt Corn opgenomen, de pornofilm van de zachtmoedige Angelo Raaijmakers. Kars zit hem dicht op de huid bij het voorbereiden van de film: we horen het initiële gegiechel, we zien het eerste bezoek aan een man met een maïsveld in Made.

Raaijmakers’ idee voor zijn film komt voort uit de gedachte dat zijn generatiegenoten vanaf zeer jonge leeftijd porno konden kijken (en kijken) en zo zijn beïnvloed in hun gedachten over seks – en niet op een positieve manier. Hij bedenkt een meta-pornofilm over een stel dat seks heeft in de open lucht, waarna de sfeer steeds bedreigender wordt. Weldoordacht, maar is het nog wel porno? Een van zijn vrienden zegt: „Straks zit je aan het eind van de rit met een slappe lul in je handen.” Een professionele pornomaakster vraagt of de film wankable (in de ondertiteling: ‘rukbaar’) moet zijn.

Regisseur Kars besluit Raaijmakers bij te sturen. Is hij geen moralistische antiporno aan het maken? En is het wel ethisch ten opzichte van porno-acteurs om ze dáárvoor in te huren?

Kars maakt mooie beelden van zijn twijfelende filmmaker. We zien hem in zijn uitgesproken opgeruimde huis, dubbend (en alleen) in bed, bikkelend in de sportschool. Soms is Vieze film een tikje gelikt, maar er zitten leuke visuele grapjes in. Het portret van Raaijmakers intrigeert: hij wordt geplaagd door verschillende soorten schaamte. Schaamte voor de gedachte om ‘gewone’ wankable porno te maken en schaamte voor het eigen moralisme dienaangaande.

Als de opnamen eenmaal achter de rug zijn, is Raaijmakers naar eigen zeggen „heftig euforisch”; hij is vooral onder de indruk van de openhartigheid van zijn twee acteurs. Dat deze twee zelfverzekerde en onafhankelijke adult performers slechts representatief zijn voor een klein deel van een miljoenenindustrie, moeten we maar in gedachten houden tijdens de komende uitzendingen in de NPO Seksweken.