Recensie

Angstaanjagende kritiek op rechts religieus Amerika

Dramaserie The Handmaid’s Tale won dit jaar de meeste Emmy Awards. De verbluffende serie laat een wereld zien waarin vrouwen geen rechten meer hebben.

Dienstmaagd Ofglen (Alexis Bledel) wordt gevangen genomen in The Handmaid's Tale MGM

Offred heet ze. „Ik had een andere naam, maar die is verboden. Zoals zoveel dingen nu verboden zijn.” Vroeg in de eerste aflevering van de verbluffende serie The Handmaid’s Tale schetst actrice Elisabeth Moss via een voice-over de machteloze situatie waarin haar personage Offred gevangen zit.

Haar verhaal speelt zich af in de nabije toekomst, op een plek die tot voor kort onderdeel was van de VS. Na een burgeroorlog is het omgedoopt tot Gilead, een totalitaire staat gebouwd op het Oude Testament. Vrouwen zijn ondergeschikt aan mannen en vrijwel allemaal onvruchtbaar. Wie nog wel kinderen kan krijgen moet handmaid (dienstmaagd) worden bij machtige families en wordt daar gebruikt als fokmateriaal.

Loodzware kost. Toch is The Handmaid’s Tale, gebaseerd op een roman uit 1986 van de Canadese schrijver Margaret Atwood, de moeite van het kijken waard. De serie geeft niet alleen scherp commentaar op religieus, conservatief rechts in Amerika, maar is voor Moss ook een nieuwe kans te laten zien dat ze behoort tot de allerbeste actrices van dit moment. Zeker in de eerste aflevering laat de camera haar bijna niet los, vaak in close-up.

De wanhoop uit Moss overwegend via haar gezicht; ze mag zich verbaal niet uiten. Net als de andere dienstmaagden moet ze gekleed in een rood gewaad met een witte kap op het hoofd rondlopen. Ze wordt constant in de gaten gehouden en mag alleen dingen zeggen als „Gezegend zij het fruit”. Ondertussen zijn er angstaanjagende flashbacks naar een tijd zoals wij die nu kennen. Daarin krijgen we te zien hoe het allemaal zo ver heeft kunnen komen.

Een one-womanshow is de serie niet. Zo moet Alexis Bledel (bekend als Rory Gilmore in de vrolijke serie Girlmore Girls) misschien wel de meest uitdagende scène van het seizoen uitvoeren. Ze speelt Ofglen, een dienstmaagd die met Offred dagelijks boodschappen moet doen. Haar hartverscheurende achtergrondverhaal wordt knap en effectief neergezet.

De kijker krijgt veel voor de kiezen: onrecht, mishandeling, verkrachting. Toch zijn er genoeg hoopgevende ontwikkelingen die zorgen dat je niet afhaakt. Ook al voelt het soms alsof The Handmaid’s Tale dichter bij de huidige tijd ligt dan je zou hopen.