HelloFresh licht hoger bij beursgang

Het aandeel van de maaltijdboxbezorger opende ruim boven de introductiekoers, maar zakte lichtelijk weg.

Foto Koen van Weel/ANP

Maaltijdboxbezorger HelloFresh is zijn eerste dag aan de beurs begonnen met een voorzichtige winst. Het Duitse bedrijf opende even na negenen op 10,55 euro en steeg in de minuten daarna zelfs tot bijna 10,70 euro. Inmiddels is de koers van HelloFresh aan de beurs in Frankfurt weer lichtelijk teruggezakt naar een niveau van rond de 10,45 euro.

Het aandeel van HelloFresh staat daarmee overigens nog altijd hoger dan de prijs waarvoor het bedrijf naar de beurs ging. Aandeelhouders van het eerste uur moesten woensdagavond 10,25 euro betalen om één van de pakweg 27 miljoen aandelen te bemachtigen. De opbrengst van de beursgang bedraagt daarmee minstens 277 miljoen euro.

HelloFresh wil het opgehaalde kapitaal gebruiken om verder te groeien. Het bedrijf is nu al in tien landen actief maar is veel geld kwijt om klanten aan zich te binden. Gemiddeld geeft HelloFresh 77 euro uit om een klant binnen te halen, zo staat te lezen in de prospectus. Dat geld gaat onder meer naar reclames en straatverkopers.

Veel omzet, maar geen winst: lees meer over hoe HelloFresh te werk gaat

Die tactiek lijkt aan te slaan: de omzet van HelloFresh steeg van nog geen 70 miljoen euro in 2014 naar bijna 600 miljoen vorig jaar. Maar winstgevend is het bedrijf nog altijd niet. Door de hoge marketinguitgaven schrijft HelloFresh al sinds de oprichting in 2011 rode cijfers. Vorig jaar werd een verlies van ruim 90 miljoen geleden.