Diervoeding aan basis flinke omzetgroei DSM

De gecorrigeerde winst van het chemiebedrijf bedroeg 29 procent. De verkoop van de afgesplitste farmadivisie leverde DSM ook nog eens 1,25 miljard euro op.

Een onderzoeker van DSM in een lab in Delft. Foto Robin van Lonkhuijsen/ANP

DSM heeft in het derde kwartaal 7 procent meer omgezet en een gecorrigeerde winststijging van 29 procent behaald. Dat blijkt uit de kwartaalcijfers die het chemiebedrijf donderdag publiceerde. Vooral het segment diervoeding deed het goed: het verkoopvolume in die divisie nam 14 procent toe.

De stijging in verkoopvolume, dat in negatieve zin werd gecompenseerd door lagere prijzen, is grotendeels toe te schrijven aan de hernieuwde export van rundvlees uit Brazilië. De uitvoer van rundvlees uit dat land nam eerder dit jaar sterk af vanwege een schandaal dat draaide om de omkoping van Braziliaanse inspecteurs om slechte kwaliteit rundvlees toch op de markt te laten komen. Volgens DSM steken de cijfers van het diervoedingsegment daarnaast relatief positief af doordat het derde kwartaal vorig jaar matig was.

Patheon

De totale omzet van DSM in het derde kwartaal bedroeg 2,14 miljard euro. De winst bedroeg een spectaculaire 1,6 miljard euro, al is dat bedrag vertekend doordat de de verkoop van Patheon is meegenomen. DSM had nog een flink deel van de aandelen in deze afgesplitste farmadivisie.

Dit kwartaal leverde dit DSM een eenmalig voordeel van 1,25 miljard euro op. Als de verkoop van Patheon niet wordt meegerekend, steeg de winst alsnog fors, van 390 naar 504 miljoen euro.