F1-motor vanaf 2021: beter geluid, gelijker speelveld

De FIA en de Formule 1 hebben de plannen gepresenteerd voor de motoren vanaf 2021. Die moeten de koningsklasse van de autosport aantrekkelijker maken.

Max Verstappen (rechts) haalt Lewis Hamilton in tijdens de grand prix van Maleisië. Foto Frits van Eldik/ANP

Autosportfederatie FIA en de Formule 1 blijven ook na de komende jaren de hybride V6-motoren trouw, maar daar komt tegenover te staan dat ze luider, krachtiger en goedkoper worden. Dat staat in het voorstel voor de F1-motoren vanaf 2021 dat beide presenteerden op een bijeenkomst in Parijs, waarbij ook de teambazen en eigenaar Liberty Media aanwezig waren.

Met het plan voor de motoren die het komende decennium de koningsklasse van de autosport gaan bepalen, hopen de FIA en de Formule 1 de sport aantrekkelijker en eerlijker te maken. De zogenoemde MGU-H, het component van de motoren dat energie van de turbo kan terugwinnen, verdwijnt. De MGU-K, die de kinetische energie tijdens het remmen omzet naar extra snelheid, wordt daarentegen krachtiger.

Verbetering van het geluid

Ook wordt het toerental met 3.000 verhoogd, wat de auto’s beter moet laten klinken; sinds de invoering van de hybride motoren in 2014 is er veel kritiek van zowel fans als coureurs op het geluid van de auto’s vergeleken bij die uit het V8- en V10-tijdperk.

Goedkeuring van Haas-coureur Romain Grosjean op Twitter:

De nieuwe MGU-K moet coureurs bovendien de optie geven om tijdens meerdere ronden energie op te sparen om zo later een ‘boost’ te krijgen; het moet voor een nieuw tactisch element tijdens het rijden zorgen.

Een vergelijking van het motorgeluid door de jaren heen:

Eerlijkere sport

Daarnaast worden de motoren minder ingewikkeld en goedkoper, wat voor een gelijker speelveld tussen de teams moet zorgen, mede door het zo aantrekkelijker te maken voor meer motorfabrikanten om zich in de Formule 1 te begeven.

De plannen zullen de komende tijd besproken worden, maar de BBC stipt aan dat als de FIA en de Formule 1 in overeenstemming zijn, de teams er bar weinig tegen kunnen doen. Alleen Ferrari heeft een vetorecht, iets wat is vastgelegd in het contract van het team met de sport.