De crimineel en de thrillseeker

Misdaad

In ‘Le Fidèle’ vallen een bankovervaller en een racepiloot als een blok voor elkaar. De film begint subtiel, maar ontspoort aan het einde.

Adèle Exarchopoulos en Matthias Schoenaerts in Le Fidèle.

Met een wapen in de hand en een angstaanjagend masker op, stelt hij een doodsbange bankbediende gerust: „Trek het je niet aan.” Om vervolgens met zijn vrienden hardhandig de kluis leeg te halen. De rol van crimineel met een hart lijkt Matthias Schoenaerts op het lijf geschreven. Het is de vierde samenwerking tussen de acteur en regisseur Michaël R. Roskam (Rundskop). Ondanks enkele mooi gefilmde overvalscènes, voelt Le Fidèle meer als verhaal over tragische liefde dan een gangsterfilm.

Gino ‘Gigi’ Vanoirbeek (Schoenaerts) valt voor racepiloot en rijkeluismeisje Bénédicte ‘Bibi’ (Adèle Exarchopoulos, La Vie d’Adèle). Hij heeft maar een paar woorden nodig om haar te overtuigen met hem uit te gaan, waarna het tweetal hopeloos en onvoorwaardelijk voor elkaar valt. Wat volgt is een in eerste instantie aangrijpend melodrama over de spiraal van leugens en criminaliteit waar Gigi tegen wil en dank in zit en over de tragische gevolgen van verwaarlozing tijdens de jeugd. Tegelijkertijd toont Roskam hoe verleidelijk dat vleugje mysterie en ruwheid kan zijn voor een thrillseeker als Bénédicte, maar ook hoe destructief het uiteindelijk kan aflopen.

In België was kort ophef omdat Virginie Barré, gewezen rallypilote en al jarenlang de echtgenote van ‘ontsnappingskoning’ Kapllan Murat, niet blij was met de overeenkomsten tussen haar leven en de film. Maar Roskam liet zich ook losjes inspireren door de levens van andere beruchte criminelen uit het Brusselse milieu in de jaren tachtig. Zoals de gangster-charmeur Patrick Haemers, voor wie Kapllan chauffeur is geweest.

Jammer genoeg verdwijnt alle zorgvuldig opgebouwde suspense van Roskam in het laatste deel van de film. Dan kunnen ook het fraaie camerawerk en subtiele acteren van Schoenaerts en Exarchopoulos het script, waarin buitensporige plotwendingen over elkaar heen buitelen en jeugdtrauma’s plots wel heel letterlijk worden ingezet, niet meer redden.