Laat een digitaal visitekaartje achter

Solliciteren Op zoek naar werk? Het plaatsen van een oproep op sociale media kan uitkomst bieden. „Mensen denken dat het wanhopig overkomt, maar het is juist sterk.” 

Om werkzoekenden te helpen publiceert de gepensioneerde ambtenaar Rob Mes hun visitekaartjes op zijn LinkedIn-pagina. Hij heeft een netwerk van meer dan 50.000 connecties. Foto David van Dam

‘Per direct op zoek naar een nieuwe uitdaging!”, schreef kantoormanager Jennifer Sanstra (25) in februari op LinkedIn, toen ze toe was aan een andere baan. Om de oproep kracht bij te zetten had Sanstra een digitaal visitekaartje gemaakt met het tekenprogramma Paint: met een opvallende oranje achtergrond, een pasfoto, en daarnaast informatie over de opleiding die ze had voltooid (bedrijfskunde), de regio waarin ze naar werk zocht (Hellevoetsluis), de maximum reistijd (45 minuten), een aantal competenties (‘enthousiast’, ‘gedreven’, ‘géén van 9 tot 5 mentaliteit’) en de banen waarnaar ze zocht (junior manager of management trainee).

Direct na plaatsing liep het storm, vertelt Sanstra. „Ik werd dezelfde dag nog gebeld door verschillende bedrijven. Ik had wel honderd gesprekken kunnen inplannen. Uiteindelijk heb ik met veertig werkgevers contact opgenomen en met de leukste een telefonische afspraak gemaakt.” Enkele weken later kon ze aan de slag als kantoormanager bij detacheringsbureau S-IMTAC in Rotterdam, waar ze nu onder meer verantwoordelijk is voor de administratie.

Vroeger ging je niet te koop lopen met het feit dat je beschikbaar was voor de arbeidsmarkt

Met jezelf lopen leuren

Je zou het kunnen vergelijken met het plaatsen van een briefje op het prikbord in de supermarkt: steeds meer mensen laten via een openbare oproep op sociale media weten dat ze beschikbaar zijn voor een nieuwe functie.

Sanstra kwam op het idee toen ze dergelijke oproepen tegenkwam op LinkedIn. Ze werden gedeeld door Rob Mes, een gepensioneerd ambtenaar die pro deo werkzoekenden met werkgevers in contact brengt. Sanstra maakte zelf zo’n visitekaartje en nam contact op met Mes, die de post deelde met zijn immense netwerk van meer dan 50.000 connecties.

Lees meer over digitaal netwerken: Tinder, maar dan voor een carrièredate

„Vroeger ging je niet te koop lopen met het feit dat je beschikbaar was voor de arbeidsmarkt”, zegt sollicitatie-expert Aaltje Vincent. „Als je geen werk had, dan was dat eigenlijk een schande.” Dat steeds meer mensen het tegenwoordig wél aandurven om openbaar te maken dat ze werkzoekend zijn, wijt Vincent aan het onzekere klimaat dat is ontstaan tijdens crisis. „Als je om je heen ziet dat iedereen door een reorganisatie zonder werk kan komen te zitten, dan wordt dat gewoner.”

Desondanks zullen lang niet alle werkzoekenden snel kiezen voor een openbare oproep, erkent Vincent. „Velen vinden het eng, en ook schaamte kan een rol spelen. Mensen denken dat het wanhopig overkomt: je gaat toch niet met jezelf lopen leuren? Maar het is juist sterk: je gaat achter je vakmanschap staan.”

Zo kort mogelijk

Anoek Eckhardt, woordvoerder van LinkedIn, ziet ook dat gebruikers van het zakelijke online netwerk meer openbare oproepen zijn gaan plaatsen. Exacte cijfers ontbreken omdat het fenomeen moeilijk te meten is, maar het plaatsen van openbare oproepen past volgens Eckhardt duidelijk in een algemene trend op de arbeidsmarkt: mensen worden actiever in hun zoektocht naar een baan.

Tot zo’n tien jaar geleden, in de begindagen van LinkedIn, was het sollicitatieproces veel statischer, aldus Eckhardt. „Je stuurde een brief, die belandde op een stapel en dan ging je zitten wachten tot je een reactie kreeg. Nu zien we dat werkzoekenden vaker de mogelijkheid aangrijpen om iets van zichzelf te laten zien. Bijvoorbeeld door via ons netwerk berichten te plaatsen.”

Als je besluit om jezelf online aan te prijzen, hoe kun je dit dan het beste aanpakken? Aaltje Vincent raadt allereerst aan het bericht zo kort mogelijk te houden. „Idealiter moet binnen één seconde helder zijn wat voor functie je wil. Je moet laten zien dat jij de oplossing bent voor de werkgever.”

Ook Sanstra raadt anderen aan het kort te houden, maar ondertussen wel genoeg nadruk te leggen op hun talenten: „Men hoeft niet een heel verhaal over je te lezen, dat kun je altijd nog vertellen als je eenmaal aan de sollicitatietafel zit.”

Daarnaast is volgens Vincent een goede foto bij de oproep essentieel, liefst een die aansluit bij het werk dat je ambieert. „Als je een journalist bent, gebruik dan geen foto van jezelf op het strand, maar eentje terwijl je aan het werk bent, zoals tijdens een interview.”

Het bericht hoeft volgens Vincent niet heel persoonlijk te zijn. In haar ogen is het vooral belangrijk dat de toon van de oproep aansluit bij het werk waarnaar je op zoek bent. „Als er een vacature is waarbij humor belangrijk wordt gevonden, dan zou ik sterk overwegen dat te gebruiken in je bericht.”

Ondanks dat het plaatsen van een oproep voor Jennifer Sanstra goed uitpakte, beseft ze dat het niet voor iedereen een garantie voor succes betekent. „Een vriend van mij zocht naar een operationele functie in de haven, maar daar werkte het niet voor. Dat is dan toch weer een ander kanaal, mensen in de haven zitten misschien minder op LinkedIn.”