Kinderwagenmaker Bugaboo op zoek naar nieuwe eigenaren

De oprichters en enige twee aandeelhouders van Bugaboo, die jaren ruzie hadden over de te volgen koers, hebben hun bedrijf in de etalage gezet.

In 1999 kwam de Bugaboo-kinderwagen op de markt. Foto Photocapy/Flickr

Voor jonge moeders en vaders in Nederland en ver daarbuiten is Bugaboo een begrip. De Nederlandse maker van kinderwagens kondigde maandag aan op zoek te gaan naar nieuwe eigenaren. De twee oprichters en enige aandeelhouders van Bugaboo, Max Barenbrug en Eduard Zanen, verkopen hun aandelen.

„Na negentien jaar wil Bugaboo de volgende groeifase ingaan met nieuwe producten en in nieuwe markten en daar past een nieuwe eigenaar bij”, legt een woordvoerder van het bedrijf uit.

Eerder dit jaar bleek dat de twee aandeelhouders al jaren onenigheid hadden over de te volgen koers van het bedrijf. De ruzie was zo ver opgelopen dat de een (Zanen), de ander (Barenbrug) voor de rechter sleepte. Het Financieele Dagblad (FD) meldde eerder deze zomer dat de twee besloten hadden Bugaboo te verkopen. Het maandag uitgebrachte persbericht is de eerste keer dat er formeel gereageerd wordt door Bugaboo.

„Het feit dat beide aandeelhouders zich gevonden hebben dit proces te starten, zegt genoeg”, zegt een woordvoerder van Bugaboo. Volgens hem is „niet aan de orde” dat een van de aandeelhouders de andere onder druk heeft gezet om Bugaboo in de etalage te zetten.

Wat Bugaboo moet opleveren – het zette in 2016 160 miljoen euro om, winstcijfers zijn niet openbaar – is niet bekend. Nog dit jaar hoopt Bugaboo een update te geven over het verkoopproces, dat wordt geleid door de Rabobank.

Met een aantal geïnteresseerde partijen is „op vertrouwelijkheid een informatiepakket” gedeeld. Welke partijen dit zijn, wilde de zegsman niet zeggen.

‘Mobiliteitsconcept’

Op de vraag of er een voorkeur is voor een (type) koper, wilde de zegsman evenmin ingaan. „In het verkoopproces zal Bugaboo rekening houden met de belangen van al haar stakeholders en zoeken naar de beste optie om de langetermijngroeistrategie, de identiteit en cultuur van het bedrijf te ondersteunen”, aldus het persbericht.

Bugaboo, dat in 1994 werd opgericht en vijf jaar later de iconische kinderwagen introduceerde, groeide uit tot een wereldmerk, mede nadat de kinderwagen in de populaire tv-serie Sex and the City werd getoond. Vorig jaar lanceerde Bugaboo nog een nieuw „mobliteitsconcept”, een koffersysteem (de Bugaboo Boxer).

In 2015 kreeg Bugaboo een storm aan kritiek over zich heen over een reclame waar een fotomodel slechts gekleed in een trendy sportbeha en een piepklein broekje, achter een hippe kinderwagen rent. Moeders wereldwijd spotten met de foto wegens het onrealistische beeld van het moederschap. „Zeker een man die deze campagne heeft bedacht” klonk het op sociale media.