Justitie gaat fraude malafide webshops harder aanpakken

Bij drie aangiften van internetoplichting geeft de politie de informatie van een webshop door aan betaaldienstverleners.

Foto Koen van Weel / ANP

Justitie gaat oplichting bij internetaankopen harder aanpakken. Voortaan worden na drie aangiften van fraude de namen van malafide webwinkels doorgegeven aan betaaldienstverleners. Dat bevestigt een woordvoerder van de Landelijke Politie maandag na berichtgeving van het AD.

Betaaldienstverleners kunnen er vervolgens voor kiezen om transacties via diensten als iDeal te blokkeren, waardoor de louche zaken niet of lastig via internet geld kunnen binnenhalen. De politie verstrekt betaaldienstverleners de naam van een webwinkel en data van verdachte transacties, zodat die geblokkeerd kunnen worden. Persoonsgegevens zullen niet worden gedeeld en ook zal de politie zelf geen rekeningen of betalingsverkeer blokkeren.

Een woordvoerder van Betaalvereniging Nederland verwacht dat betaaldienstverleners “in de meeste gevallen het contact met de webshop opzeggen”. Veel van deze diensten bieden transactiemogelijkheden aan via meerdere betalingsmethoden, zoals creditcard en PayPal. Als zij de stekker uit een webwinkel trekken kan een malafide onderneming dus op geen van deze manieren meer geld ontvangen.

Convenant

De politie had al eerder een convenant met de twaalf betaaldienstverleners en het Openbaar Ministerie gesloten, waarbinnen deze gegevens gedeeld mogen worden. De politie en Betaalvereniging Nederland hopen dat meer betaaldienstverleners gaan samenwerken bij de nieuwe fraudeaanpak. Al eerder werkte de Landelijke Politie samen met banken, waaraan rekeningnummers werden doorgegeven bij het signaleren van meerdere verdachte betalingen. “Nu wordt deze aanpak uitgebreid naar niet-bancaire betaaldiensten”, aldus Betaalvereniging Nederland.

De politie zegt met de nieuwe aanpak oplichtingspraktijken te willen verstoren:

“We doen uiteraard ook aan opsporingen, maar we gaan liever aan de voorkant van het probleem zitten. Met deze aanpak voorkomen we dat mensen slachtoffer worden. Ook zorgt preventie ervoor dat we minder onderzoeken moeten doen, waardoor we onze middelen kunnen concentreren op de echt grote zaken.”

Onderzoek

Jaarlijks doen zo’n 45.000 mensen aangifte van online aankoopfraude, meldt de politie. In 2016 zijn 35 webshops afgesloten door betaaldienstverleners vanwege internetoplichting.

De betaaldienstverleners die ingelicht worden doen zelf ook nog controles om vast te stellen of het daadwerkelijk om oplichting gaat. Zo wordt gekeken of bedrijven staan ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. “Ook wordt zorgvuldig gekeken naar de aangifte en naar de historie van een bepaalde webshop”, aldus Betaalvereniging Nederland.

Door deze extra controles moet worden voorkomen dat kwaadwillende consumenten de nieuwe aanpak misbruiken om webwinkels te saboteren.