Hightech-snufjes combineren voor de lange termijn

Deze rubriek belicht elke maandag de ontwikkelingen op de beurs. Deze maandag: de Twentsche Kabel Holding.

Met de nieuw systeem van TKH kan een luchthaven straks op afstand uitlezen of een lamp langs de landingsbaan defect is. Foto Koen van Weel/ANP

De meeste bedrijven op de Amsterdamse beurs kun je in een paar woorden omschrijven. Ze maken staal, brouwen bier of vliegen vakantiegangers naar bestemmingen over de hele wereld – stuk voor stuk heel overzichtelijke diensten en producten. Wie puur afgaat op de naam zou ook de Twentsche Kabel Holding (TKH) tot die groep rekenen. Ten onrechte, want het tegenovergestelde is waar.

Natuurlijk houdt het bedrijf uit Haaksbergen zich voor een deel nog steeds bezig met zijn vroegere kernactiviteit, het produceren van kabels voor de communicatie. Maar de laatste vijftien jaar heeft TKH, dat aanstaande donderdag met een handelsbericht over het derde kwartaal komt, daar in rap tempo nieuwe activiteiten aan toegevoegd. Het gevolg is een ware mengelmoes aan producten, van beveiligingssystemen tot machines voor de productie van autobanden.

Zeker die laatste bezigheid is volgens marktkenners veelbelovend. Nadat eerder al veel kleinere bandenbouwers de machines van TKH gingen gebruiken, levert het bedrijf nu ook steeds vaker aan de grote fabrikanten zoals Michelin en Goodyear. Zij ontwierpen en maakten hun machines aanvankelijk liever zelf, maar zien volgens analist Joost van Beek van InsingerGilissen nu in dat de apparatuur van TKH veel efficiënter is.

Eerst investeren, dan pas verdienen

TKH heeft daarbij het voordeel dat het zijn verschillende producten kan combineren, zegt Van Beek. Het bedrijf maakt bijvoorbeeld ook automatische camera-inspectiesystemen die in de gaten houden of een productieproces goed verloopt. „Dat systeem kun je gebruiken om aardappels op grootte te selecteren, maar ook voor bandenbouwmachines. Om te kijken of er geen luchtbellen in het rubber zitten bijvoorbeeld.”

Een andere interessante vondst is volgens Hilco Wiersma, medeoprichter van beleggingsfonds Add Value, een systeem dat TKH voor luchthavens heeft ontwikkeld. Daarmee kan op afstand worden uitgelezen wanneer een van de lampen langs de landingsbaan het begeeft. „Op die manier zijn luchthavens minder tijd aan onderhoud kwijt”, aldus Wiersma.

Het onderhoudsvriendelijke systeem voor startbaanbelichting:

In totaal heeft TKH zo 25 verschillende ‘building blocks’, technieken die over een paar jaren in 300 tot 500 miljoen euro aan extra omzet moeten resulteren. Een aantal daarvan is nog volop in ontwikkeling: ze gaan eerst geld kosten voordat ze wat opleveren. Toch hebben beleggers die opbrengst voor een deel al ‘ingeprijsd’, merkt Wiersma. „De beurskoers loopt zo’n zes tot negen maanden op de zaken vooruit.”

Kopen en wegleggen

De gevaren van zulk optimisme bleken deze zomer, toen TKH zijn halfjaarcijfers presenteerde. Het bedrijf maakte bekend dat de winst dit jaar waarschijnlijk niet gaat stijgen, vanwege extra investeringen in nieuwe technieken. Voor beleggers kwam die boodschap als een teleurstelling, waarna de koers in één dag bijna 10 procent inzakte.

Analist Joost van Beek van InsingerGilissen vond die reactie „behoorlijk overdreven”. Bij hightechbedrijven zoals TKH kunnen de prestaties van kwartaal op kwartaal nou eenmaal verschillen, stelt hij. Beleggers doen er volgens hem daarom verstandiger aan vooral te kijken naar de groei op lange termijn. „Misschien moet je dit aandeel gewoon kopen en wegleggen, in plaats van elke dag kijken wat de beurskoers doet.”