Zeilteam AkzoNobel: krap budget, geen vertrouwen

AkzoNobel was ‘pleased to announce’ dat schipper Simeon Tienpont (35) tóch van start ging in de Volvo Ocean Race. Maar de slepende ruzie tussen schipper en sponsor is geenszins bijgelegd. Tienpont is uitgevaren met gaten in het budget, verzuurde verhoudingen met de sponsor en een verzwakte ploeg, zo blijkt uit een reconstructie van NRC. Wat voor AkzoNobel – dat toch al een moeilijk jaar heeft – een mooi marketingproject had moeten worden, dreigt op een publicitair drama uit te lopen.

De schipper en zijn bedrijf Steam wonnen vorige week op de valreep een arbitragezaak tegen AkzoNobel. Het verfbedrijf had het miljoenencontract met Steam een week voor de start van de zeilrace opgezegd. Aangevoerde redenen: financieel wanbeleid en schending van de afspraken. Daarop nam AkzoNobel de zeilers zélf in dienst en benoemde een vervanger voor Tienpont.

Die vocht het besluit met succes aan. De uitspraak bracht Tienpont terug aan boord, maar leidde tot het vertrek van vier ervaren bemanningsleden.

Problematischer is een dreigend geldtekort en wantrouwen tussen sponsor en schipper. Vanaf de ondertekening van het contract in 2016 is er ruzie over budgetten, marketingoptredens en zeggenschap. Voor het verfbedrijf was de maat vol toen Steam deze zomer zonder overleg voor tienduizenden euro’s onderdelen kocht, waardoor het bij Akzo moest aankloppen om de salarissen te betalen.

Race tegen de sponsor pagina E6-7