Sterrenkoken tegen McDonald’s-prijzen

De nieuwe Ford Fiesta is voortreffelijk, vindt Maar waarom die onbenullige ruitenwisserknop?
De Ford Fiesta bij Ardea Auto in Naaldwijk. Foto Peter de Krom

Er is een categorie miskleunen waarvan de feitelijke overlast minder ergernis wekt dan de zekerheid dat ze simpel voorkomen hadden kunnen worden. In een auto, geen Fiesta, krijg ik ruzie met een bekerhouder. Het is zo’n ouderwets zwart gat voor brede blikjes en grote maten koffiebekers. Ik zet er na een tankbeurt onnadenkend zo’n pietluttig wegwerpbekertje espresso in. Het dondert als een losgeraakte emmer in een waterput. Het moet geborgen, anders klotst onderweg ook de rest eruit; er zitten geen flexibele klemmetjes die in fatsoenlijke bekerhouders variabele formaten op hun plaats houden. Maar het zit te diep, ik krijg mijn van de koffiespatten natte vingers niet tussen de beker en de houderwand – die blinde woede over klein ongemak dat de fabrikant voor twee euro had kunnen fiksen.

En nu dit, in de voortreffelijke Ford Fiesta, opnieuw zo’n bagatel van monsterlijke onbenulligheid; een zwiepende achterruitwisser die ik NIET heb ingeschakeld omdat het NIET regent. Dit is de tweede keer al. Radeloos makend.

Ontwerpfoutje. Rechts van het stuur zit de stengel voor de ruitenwissers. In de meeste auto’s activeer je daarmee de achterruitwisser door het naar achteren te duwen of een slag te draaien. Bij Ford moet dat met een microscopisch tuimelschakelaartje op de kop van de stengel, dat bij de minste aanraking van uit naar aan floept. Ben je er daarentegen naar op zoek, dan hindert de geringe maat vind- en bedienbaarheid.

Die knop moet weg. Hij is een hatelijke smet op een geslaagde voorstelling. Verder mankeert het autootje namelijk weinig.

Met de VW Polo, de Peugeot 208, de Renault Clio en de Seat Ibiza is de Fiesta een van de hoofdrolspelers in het B-segment dat eenderde van de Europese automarkt uitmaakt en nog steeds hard groeit. Dit gezelschap van voormalige boodschappenautootjes is voor 1 op de 3 kopers dus de gulden middenweg geworden die voorheen de Golf was. De trend veroordeelt fabrikanten tot een speelveld waar de winst niet voor het grijpen ligt. „Ik kan je vertellen dat het veel moeite kost geld te verdienen met een kleine auto”, hoorde ik Renault-designchef Laurens van den Acker tijdens een masterclass in Delft bevestigen.

Logisch. Hij moet bereikbaar blijven voor de kleine beurs maar voor dat geld wel al zijn mededingers aftroeven op de criteria design en uitrusting. Het is driesterrenkoken tegen McDonald’s-prijzen

Ford haalt alles uit de kast; automatische airco, groot kleurenbeeldscherm, actieve assistentiesystemen, verkeersbordherkenning, keyless entry die de deur ontgrendelt als je met de sleutel in je zak de auto nadert. De testauto heeft ook nog een panoramaschuifdak, adaptive cruisecontrol en een goedklinkend geluidssysteem van Bang & Olufsen. Eindsom: 23.795 euro. Benieuwd wat Ford aan hem verdient. Het kan niet veel zijn.

Beschermkapjes

Ook op design is niet bezuinigd. Veel Fords zijn burgerkeurig als het kostuum dat net geen Hugo Boss is. Deze heeft allure. De brede achterlichten en de lage grille geven de compacte vijfdeurs body. Het onder leiding van de Nederlander Amko Leenarts ontworpen interieur laat de stijlloze druktemakerij van vroegere Ford-dashboards achter zich.

Fords staan bekend om hun rijkwaliteiten en daar is de Fiesta geen uitzondering op. Daarbij komt een voor kleine auto’s ongebruikelijke affiniteit met lange afstanden. Een eendaagse Duitsland-trip van duizend kilometer klaart hij met het gemak en het comfort van grote middenklassers. Bij een kruissnelheid van 170 ligt het Fordje als een blok op de weg. Als hij het kon, zou je met deze auto zo 220 durven rijden. Indrukwekkend goed. En stil: bij 180 draait het driecilindertje nog geen vierduizend toeren, wat heel weinig is. Daar pluk je de vruchten van de lange versnellingen die de handgeschakelde zesbak in druk stadsverkeer enigszins parten spelen. Schakel je bij 80 naar vijf of bij 90 naar zes, dan valt de motor dood en ben je alle trekkracht kwijt die je op de Amsterdamse Ring hard nodig hebt. Met een vijfbak was de auto beter af geweest; die maakt een concurrent als de Seat Ibiza onder dreinerige Hollandse omstandigheden net wat alerter in de omgang. De Ibiza heeft ook vijftig liter meer bagageruimte en een wisserstengel zonder kuren. Maar mooi niet de geniale door edge protectors, de bij het openen van het portier uitklappende beschermkapjes op de deurranden die jouw en andermans auto beschermen tegen lakschade. Prijs: honderd euro. Besparing op termijn: een veelvoud. Triomfale revanche op die treiterstengel.