Een rolmodel voor de autonome Franse vrouw

Foto AFP

‘Il n’y pas d’amour heureux’ (gelukkige liefde bestaat niet) zingt actrice Danielle Darrieux in de musical 8 femmes (François Ozon, 2002). Dat is een terugkerend thema in het meer dan honderd films tellende oeuvre van de Franse filmster, die 17 oktober op honderdjarige leeftijd overleed. Haar carrière besloeg acht decennia.

De charismatische Darrieux speelde haar eerste rol in 1931 en eindigde haar loopbaan in 2010. Ze schitterde in komedies, kostuumfilms en romances, en was tussen 1937 en 1957 een grote ster. Naast film speelde ze ook in het theater en in musicals – haar zangstem was plezierig.

Cinefielen herinneren zich Danielle Darrieux vooral door schitterende rollen in drie stijlvolle films van Max Ophuls, meester van de zwierige camerabeweging: La ronde (1950), Le plaisir (1952) en het meesterwerk Madame de… (1953). Hierin speelt Darrieux een getrouwde gravin die laat in haar leven de liefde herontdekt als ze verliefd wordt op een Italiaanse diplomaat, een passie die tragische trekjes krijgt. Een prachtig duet over verloren liefde, gezongen door Darrieux en Michel Piccoli in de musical Les demoiselles de Rochefort (1967), zou je ook kunnen zien als commentaar op de heldin uit Madame de…

Darrieux werd op 1 mei 1917 geboren in Bordeaux maar verhuisde al snel naar Parijs. Als veertienjarige werd ze ontdekt, waarna vele rollen volgden als onschuldige en soms opvliegende jeune fille. Eind jaren dertig stond de gracieuze Darrieux, met haar grote ogen, lange wimpers en hartvormige mond, symbool voor de moderne Franse vrouw die in een patriarchale samenleving op zoek gaat naar meer autonomie. In haar films droeg ze vaak broeken en pakken in plaats van jurken. Ook door haar opgestoken haar werd ze een aansprekend rolmodel voor vele vrouwen. Haar elegante verschijning kreeg iets uitdagends als ze rookte, wat in die tijd als onvrouwelijk werd gezien.

In de oorlog acteerde ze in films die werden gemaakt voor een Duitse studio in Parijs. Dat werd haar na de oorlog al snel vergeven. Ook speelde ze in een aantal Hollywoodfilms, maar ze bleef haar thuisland trouw.

Darrieux trouwde drie keer en overleefde de dood van haar zoon. Haar reputatie als filmster kon Darrieux altijd met veel zelfspot relativeren: zo wordt ze in 8 femmes met een koekenpan op haar hoofd geslagen.